© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

היחסים בין ישראל וסין: כל מה שצריך לדעת

חולמים על לעשות עסקים בסין? אחרי שבמשך אלפי שנים סין הסתגרה והתבודדה מהשפעות חיצוניות, בעשורים האחרונים המצב התהפך וכיום סין הינה מובילה עולמית בייצור וייצוא מוצרים. כיום, סין ממקדת את מאמציה כדי לחזק את כלכלתה ולהגדיל את מעורבותה כשחקנית עולמית בתחום החדשנות הטכנולוגית. מאמצים אלה הובילו את סין להפתח לשאר העולם, ובמסגרת מדיניות זו, סין התחילה ליצור מגעים עם ישראל.

ישראל הינה המדינה השלישית עימה סין מפעילה תוכנית לאשרור ויזות ארוכות טווח לביקורים הדדיים בין המדינות, שמטרתן לעודד נסיעות עסקיות ותיירותיות. תוכנית זו מדגימה את ההכרה הקיימת בסין כי ישראל הינה מנוע לחדשנות טכנולוגית, בפרט בתחומי האגרוטק, פינטק וסייבר. אין ספק כי יש רצון מצדה של סין להגדיל את שיתוף הפעולה עם יזמים וחברות טכנולוגיה ישראליות.

בתחילת חודש מרץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגנית ראש ממשלת סין, ליו ינדונג, הודיעו על קיומם של מגעים להסכם סחר חופשי בין המדינות. ההסכם החדש עשוי להכפיל את היקף הסחר בין שתי המדינות אשר כבר כיום עומד על שמונה מיליארד דולר. בנוסף, ההסכם החדש יביא לעלייה משמעותית בהיקף ההשקעות הסיניות בישראל בשנים הקרובות.

 

אתגרים הדורשים ניווט חכם

 

לסין ולישראל יש הרבה מה להציע אחת לשנייה. היכולת של חברות ישראליות להציע פתרונות טכנולוגיים לשוק הסיני מוצאת עניין רב בקרב הממשל בסין וחברות ומשקיעים סיניים.

על אף היתרונות הגלומים בשיתוף פעולה בין ישראל לסין, ישנם מכשולים רבים אשר מקשים על שיתוף פעולה זה בין המדינות. ביניהם הבדלים תרבותיים מהותיים אשר משפיעים רבות על אופן ניהול המשא ומתן ומציאת שותפים אסטרטגיים. כך למשל, בעוד שיזמים וחברות ישראליות בונות את עצמן לאקזיט, משקיעים סיניים מחפשים טכנולוגיה אשר יכולה לשרת את השוק המקומי בסין. לא בהכרח ברצונם להשקיע במיזמים מתוך רצון לקבל החזר על השקעתם במכפיל כזה או אחר.

אתגר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא הרגולציה המקומית והחוקים הבינלאומיים. החוקים והרגולציה הסינית הינם סבוכים ומחייבים רמת היכרות גבוהה ויכולת ניווט בין הקשיים הבירוקרטיים הרבים אשר פעילות בסין מציבה.

בכדי להצליח בעסקה עם משקיעים וחברות מסין, נדרשת מומחיות בסגירת הפערים התרבותיים והמשפטיים בין המדינות, כדי לבנות מבני מיסוי נאותים וכדי להוציא כספים אשר הופקו בסין לישראל בהתאם לדרישות החוק בסין.