© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

2021: הכלכלה הישראלית על קצה המזלג

כלכלת ישראל 2021

מגפת הקורונה הציבה אתגר ליציבות הכלכלה של כל מדינות העולם. בניגוד למדינות רבות, כלכלת ישראל דווקא צמחה בשיעור של 15.4% ברבעון השני של 2021 (על בסיס שנתי), ובשיעור של 5.3% לאורך המחצית הראשונה של השנה. עיקר הצמיחה היתה ברבעון השני, אשר עלתה על קצב הצמיחה במדינות אחרות, בין השאר, ארה"ב, קנדה ובלגיה.

ישראל הצליחה לשגשג על אף אתגר הקורונה בזכות החוסן של כלכלתה והגיוון שבה. ישראל היא מדינה מתועשת מאוד, המבוססת בעיקר על היקפים גדולים של מחקר ופיתוח בתחומים רבים, מהייטק ועד לייצור של סחורות מסורתיות. בעבר, התמקדו רוב ענפי התעשייה בארץ בעיבוד מזון, טקסטיל ואופנה, ריהוט, תרופות, חומרי הדברה, כימיקלים, גומי, פלסטיק ומוצרי מתכת.

 

כמו כן, בשל אמברגו הנשק של מספר מדינות, ישראל האיצה את הפיתוח והייצור של נשק להגנתה. הודות לתקציבי מו"פ מוגדלים, חדשנות, ידע וניסיון של המדענים והמהנדסים שפיתחו את האמצעים החדשים, ישראל הצליחה לייצר טכנולוגיות חדשות שהניחו את הבסיס לטכנולוגיות ישראליות ייחודיות המעצבות מחדש את עולמנו, כגון תוכנות מחשב וחומרה, טלקומוניקציה ומכשירים אלקטרוניים.

 

למרות שלישראל אין הרבה חומרי גלם או משאבי טבע, היא מפצה על כך היטב עם מרכזי המו"פ והמוסדות המדעיים שלה ועם כוח עבודה משכיל ומיומן. למעשה, שיעור העובדים בישראל העוסק בתעשיית ההייטק ממשיך לגדול, ויותר מ-25% מעובדי תעשייה מועסקים כיום בענף ההייטק. עובדים אלה תומכים בצמיחה השנתית של 8% בענפי ההייטק בישראל עדות אמיתית לכך שישראל מוציאה 4.9% מהתמ"ג שלה על הייטק בכל שנה יותר מכל מדינה אחרת ב-OECD.

 

וזה מתגבר. בשנת 1965 למשל, תעשיית ההייטק בארץ היוותה רק 37% מהתוצר התעשייתי של ישראל. שיעור זה גדל ל-58% בשנת 1985 וזינק ל-70% עד לשנת 2006. ישראל מייצאת קרוב ל-80% ממוצרי ההייטק שלה, ולמעלה מ-90% מהתקציבים הציבוריים למו"פ, מוקצים להייטק.

 

לא רק הייטק

לצד תעשיית ההייטק, ישנן תעשיות  חזקות נוספות  אשר תורמות לחוסן של כלכלת ישראל. ישראל עדיין מהווה מרכז מוביל בעולם בייצור ובמסחר של יהלומים, ובורסת היהלומים הישראלית היא הגדולה בעולם. בשבעת החודשים הראשונים של 2021, היצוא הישראלי של יהלומים מלוטשים הגיע לסכום נטו של 1.05 מיליארד דולר גידול של 229% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020. ניתן לייחס חלק גדול מצמיחה זו ליצוא לאיחוד האמירויות.

 

ענף החקלאות

גם ענף החקלאות בישראל עבר תמורות. למרות שתרומתו לתמ"ג ירדה משמעותית לאורך השנים ולאור הצורך להתגבר על מחסור במשקעים ותנאי קרקע קשים , השימוש הגובר בטכנולוגיה הביא להתפתחות ולצמיחה של ענף החקלאות המסחרית מוכוון שוק המייצא את פתרונותיו, לרבות טכנולוגיות השקיה חדשניות, טכנולוגיות השבחת מים ושיטות חקלאות חדשניות לכל רחבי העולם.

 

ברוכים הבאים לישראל

גם ענף התיירות הוא מרכיב חשוב בכלכלת ישראל, עם למעלה מ-4 מיליון תיירים אשר ביקרו בארץ בשנת 2019 ותרמו למשק הישראלי כ-23 מיליארד שקל. לשם השוואה, בשנת 2000, ביקרו בארץ 2.41 מיליון תיירים ובשנת 1990, 1.34 מיליון. על אף שענף התיירות היווה רק 5.9% מהתמ"ג בשנת 2019 הינו תורם רבות ליתרות מטבע החוץ של המדינה, ולפני הקורונה, הועסקו בו כ-80,000 עובדים

 

* מאמר זה התבסס במידה רבה על נתוני משרד החוץ הישראלי.

תגיות: 2021 | כלכלת ישראל