© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ניהול השקעות ממוחשב (אלגו-טריידינג) ורשות ניירות ערך – במסלול התנגשות?

לאחרונה נכנס לתוקף המשטר הרגולטורי החדש בארץ בכל הנוגע לזירת סוחר לחשבונו העצמי. זאת לאחר תהליך חקיקתי שארך מעל ארבע וחצי שנים. בהתאם לחקיקה, מונתה רשות ניירות ערך לתפקיד הרגולטור הממונה על רישוי בעלי העניין הרלוונטיים וכמפקחת העל על יישום ואכיפת דבר החקיקה.

 

נכון ליום 2 באוגוסט 2015, עדיין בודקת הרשות את הבקשות לרשיון שהוגשו. אולם, באותו מועד, הוציאה הרשות אזהרה לציבור הרחב בנושא אלגו-טריידינג; דהיינו, ביחס לעסקים שונים המציעים לציבור, ברוב המקרים, דרך האינטרנט, הזדמנויות לסחור במוצרים פיננסיים, כאשר החלטות המסחר מתבצעות באופן אוטומטי בהתבסס על אלגוריתם.

 

לאור הגידול במספר התלונות שהתקבלו אצל רשות ניירות ערך בנושא, קבעה הרשות כי שירותים אלו מחייבים בדרך כלל קבלת רשיון רגולטורי. היא הוסיפה כי הצעת שירותים כאמור ללא רשיון מהווה העברה על החוק. הרשות הדגישה כי מטרתן של הדרישות הרגולטוריות שנקבעו בחקיקה היא להגן על לקוחות ועל כספם ולקבוע הסדרים חקיקתיים העוסקים, בין היתר, בחובת הנאמנות, בחובת הסודיות, בחובות הדיווח ובמניעת ניגודי עניינים. העדר פיקוח רגולטורי חושף לקוחות הסוחרים באמצעות עסקים כאלה לסיכונים משמעותיים העלולים להסתיים באיבוד כל כספם.

 

ניתוח

 

בהנחה שתעשיית האלגו-טריידינג תמשיך להתרחב בישראל, סביר כי המחוקק ורשות ניירות ערך ינקטו בצעדים בין חקיקתיים ומנהלתיים, שמטרתם להגן על הציבור מפני עסקים הפועלים ללא רשיון. צעדים אלה יתקבלו בברכה, כי בסופו של דבר, הם יובילו לגירוש מן השוק של עסקים הפועלים באופן בלתי חוקי ואשר אינם מעוניינים או אינם מסוגלים להגן על כספי לקוחותיהם. צעדים אלה יאפשרו לעסקים מכובדים וראויים להעניק שירות הולם ללקוחותיהם ולהגדיל את נתח השוק שלהם. נקווה שצעדים אלה יינקטו בהקדם.

 

חזרה לכל העדכונים