בית · עדכוני לקוחות · תחרות והגבלים עסקיים
בתחילת ספטמבר 2025, בית המשפט העליון נתן פסק דין בעניין יונגסטר נ' מדינת ישראל (ע"פ 4475/24), הידוע כ"פרשת קרטל המסעות לפולין". בפסק דין תקדימי זה, הנחה בית המשפט להחמיר משמעותית את הענישה על עבירות של הסדר כובל בין מתחרים, המכונה גם קרטל. בית המשפט קבע עונש מינימום לעבירה של תשעה חודשי מאסר בפועל לכל הפחות.
לאחרונה פרסמה רשות התחרות טיוטת צו מוסכם שנחתם עם חברת התרופות הבינלאומית Bristol-Myers Squibb (BMS) ועם חברת שיווק התרופות הישראלית ניאופרם. במסגרת ההסדר התחייבו החברות לשלם מעל 44 מיליון ₪ לאוצר המדינה, ונושא משרה בכיר בניאופרם ישלם אישית למעלה מ־200 אלף ₪, בשל אינדיקציות לניצול מעמד מונופוליסטי ולהסדר כובל.
ביולי 2025 נציבות התחרות האירופית הטילה קנס של 489,000 אירו על חברת Alchem International Pvt. Ltd. ועל חברת הבת שלה בהונג קונג, בגין מעורבות בקרטל בתחום החומר הפעיל לייצור תרופה שנועדה לטפל בהתכווצויות. ייחודיוּת הפרשה נעוצה בעובדה שהעבירה התחרותית נעשתה ביחס לחומר הפעיל של התכשיר הרפואי, להבדיל מן התכשיר הרפואי עצמו.
בתחילת יולי 2025, הגישה רשות התחרות כתב אישום נגד מר משה גוזלי, סמנכ"ל מכירות בחברת שסטוביץ'. האישום מתייחס להשמדת ראיות ושיבוש מהלכי משפט, על רקע חקירה מורכבת שניהלה רשות התחרות בחשד לביצוע הסדרים כובלים בענף המזון.
בתחילת השנה נכנסה לתוקפה, בתהודה רבה, רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשר מאפשרת ליבואנים לייבא לישראל מוצרים שונים ומגוונים במסלול תקינה חדש, המבוסס על התאמה לדרישות ותקינות אירופאיות מאומצות.
בנק הפועלים ובנק דיסקונט ישלמו לאוצר המדינה 80 מיליון שקלים במסגרת הסדר פשרה מינהלי בגין רכישת אחזקת מיעוט במתחרה, שלשיטת הממונה על התחרות מהווה הסדר כובל בלתי חוקי.
הממשל האמריקאי, בניצוחו של הנשיא טראמפ, רושם הישג משמעותי נוסף במאבק רב-שנים שמנהלות רשויות האכיפה בארצות הברית נגד ענקית האינטרנט גוגל.
רשות התחרות הודיעה כי היא תפרסם באתר הרשות רשימה של עסקאות מיזוג ובקשות פטור להסדרים כובלים שנמצאות בבדיקה. המשמעות היא שעצם קיומה של העסקה יהפוך לפומבי מיד עם הגשת הודעות המיזוג או בקשת הפטור לרשות התחרות.
ביום 19.2.2025 הגישה רשות התחרות כתב אישום כנגד רשתות קמעונאות מובילות ובהן ויקטורי ויוחננוף, וכנגד נושאי משרה בכירים בהן. מדובר בכתב אישום תקדימי, שכן לצד אישומים בגין תיאומי מחירים "רגילים" בין מתחרים, לראשונה הוגש כתב אישום בגין ניסיון לעשיית הסדר כובל באמצעות התבטאויות פומביות בנוגע לעליות מחירים צפויות, ולראשונה אף הוגש כתב אישום בגין הפרות חוק המזון – הפרות שהובילו עד היום לעונשים מינהליים בלבד.
הממונה על התחרות פרסמה הודעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך של כ-15.7 מיליון שקלים על קבוצת עופר אבניר וכן עיצום כספי של כ-400 אלף שקלים על נושא משרה בה, בגין הפרה לכאורה של הוראות חוק התחרות הכלכלית בנושא ייבוא מקביל.
הממונה על התחרות הטילה לאחרונה עיצום כספי, בגובה חסר תקדים של כ-111 מיליון שקלים על שטראוס ומשק ויילר. זאת, בעקבות "מיזוג בפועל" שביצעו, לעמדת הממונה, טרם קבלת אישורה, בניגוד לנדרש בחוק התחרות הכלכלית.
ההחלטה התקדימית של בית המשפט בעניין אביעד תעשיות בטון נגד יצרנית המלט נשר קובעת: נשר הפרה את הוראות חוק התחרות הכלכלית כאשר העניקה ללקוחותיה הגדולים הנחות גבוהות משמעותית מאלה שניתנו ללקוחותיה הקטנים ופגעה בתחרות.
הממונה על התחרות פרסמה להערות הציבור צו מוסכם הקובע כי החברות מזרע וזילבר ישלמו יחד 1.5 מיליון ₪ לקופת המדינה, בשל הפרת חוק התחרות על ידי העברה של מידע עסקי רגיש במהלך מו"מ על עסקה.
התשלום הגבוה חוסך ממטא קביעה רשמית של הרשות כי הפרה את חוק התחרות כשלא דיווחה על מיזוג, ומהווה "תמרור אזהרה" לתאגידים בינלאומיים אחרים, שאולי אינם מכירים די הצורך לדווח על מיזוג בשל קיומו של מונופולין.
בשבוע האחרון פרסמה הממונה על התחרות מספר הודעות מיוחדות על רקע המצב הביטחוני השורר במדינה, במטרה להקל על גורמים עסקיים בשעת חירום זו.
התבטאויות פומביות של חברות ציבוריות עשויות לחשוף אותן לחקירות או סנקציות של רשות התחרות. המתח בין חובת הדיווח לרצון לשמור על שוק תחרותי ייפתר רק באמצעות הנחיות ברורות של הרגולטורים.
לשיטת הממונה על התחרות, תניות שליליות (Negative Covenants) שנכללו בהסכם המיזוג בין שטראוס למשק ויילר העלו חשש לפגיעה בתחרות, והצדדים החלו בביצוע המיזוג לפני קבלת אישור.
החלטה דרמטית חדשה התקבלה במסגרת התיקון לחוק התחרות הכלכלית, עוסקת באיסור פגיעה ביבוא מקביל. התיקון החדש מטיל איסורים שונים על יבואן ישיר, בלא קשר למעמדו בשוק הרלוונטי.
כחלק משורת צעדי מאבק ביוקר המחיה, הממונה על התחרות נוקטת לראשונה בצעדי אכיפה רוחביים בגין הפרת חוק המזון בידי ספקי מזון גדולים. בין היתר אוסר חוק המזון על הסדרים מסחריים שונים בין ספקי מזון לבין קמעונאים, שעלולים לחסום תחרות מצד ספקים או קמעונאים קטנים.
זו אינה החלטה ראשונה בדבר הטלת עיצומים על מי שנמנע מלהשיב כיאות לדרישות מידע מאת הממונה. אולם מדובר בסכום הגבוה ביותר שיוטל אי-פעם בגין הפרה כזו, הקרוב לעיצום המירבי שרשאית הממונה להטיל בגין ההפרה.