© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

גמול מילואים עבור שירות בכיתת כוננות

נסיבות מלחמת חרבות ברזל עיגנו את הצורך בהרחבת פעילותן של כיתות הכוננות. הדבר הוביל את הכנסת לחוקק חקיקת חירום הקובעת גמול שירות בכיתת כוננות, על פי עקרונות דומים לגמול עבור שירות מילואים.

 

מדובר בנושא חדש, שהסדרי הטיפול בו בביטוח לאומי עדיין בוסריים. סביר להניח שסוגיות רבות בו יוסדרו באופן סופי רק בעוד מספר חודשים, ובעזרת פסיקות של בית הדין.

 

כידוע, המקור הפיננסי לתשלום של תגמולי המילואים הינו משרד הביטחון, והמוסד לביטוח לאומי הוא הגורם האופרטיבי המבצע, כאשר את ההנחיות איך ולמי לשלם מגיעות ממשרד הביטחון עצמו.

 

ההסדר של ביטוח לאומי למול מעסיקים הינו שהמעסיק ממשיך לשלם את שכרו של העובד שגויס למילואים, ומתחשבן למול ביטוח לאומי.

 

כאשר יש חפיפה בין השירות ובין העבודה, השכר מתקזז כנגד התגמול ולא משולם כפל (אם התגמול עודף על התשלום בפועל יועבר העודף לעובד, אם התגמול חסר לעומת התשלום ניתן לחייב את העובד בסכום ההפרש)

 

יחד עם זאת, אין מניעה על עובד לעבוד ולקבל שכר, ובנוסף ,באופן שאינו חופף, לשרת במילואים ולקבל את תגמולי מילואים בנוסף לשכרו.

 

עד כה, כל הסדרי התגמולים לא כללו את כיתות הכוננות, כיוון שאלה היו על בסיס התנדבותי.
אולם, לאחרונה, בעקבות חקיקת החירום, שירות בכיתת הכוננות – במסגרת פיקוד העורף ובתיאום עם הרשויות – הוכר כשירות מילואים והוא נחשב לגיוס למילואים במסגרת פיקוד העורף. משכך, שירות בתפקיד במסגרת כיתת כוננות מזכה בתגמול מילואים.

 

שירות על פי צו 8

חשוב לציין שהחקיקה מתייחסת רק לשירות על פי צו 8. כלומר, מצב שבו העובד נקרא לשרת בכיתת הכוננות (שירות מבצעי או אימונים), ולא התנדב על דעת עצמו לכיתה שכונתית. במקרה כאמור, העובד או העובדת זכאים לקבל תגמול מילואים. גם כאן, ההסדר עם המעסיקים הינו שהמעסיק ממשיך לשלם שכר ומתחשבן למול ביטוח לאומי. אם השירות חופף לשעות העבודה המעסיק מתקזז בתגמולים לעומת השכר ששילם. אם השירות לא חופף לשעות העבודה – התגמול הוא בנוסף לשכר העבודה . בכל מקרה התשלום מביטוח לאומי הוא באמצעות המעסיק ויש להעבירו לעובד.

 

בהתאם לכללים שגובשו בביטוח לאומי, "ימי היערכות" ו"ימי הפוגה" שמוכרים ככאלו במסגרת כיתת הכוננות, יזכו גם הם בתגמולים.

 

ימי כוננות בלבד, בהם העובד לא התייצב כלל לשירות בכיתת הכוננות בפועל, לא מזכים לכאורה בתגמולים.

 

בכל אופן, במקרה שמעסיק קיבל מביטוח לאומי תגמול בגין שירותו של עובד בכיתת כוננות, בגין שעות וימים בהם עבד ללא הפרעה, המעסיק יזכה את העובד בשכרו ויעביר לו בנוסף את התגמול שהתקבל במלואו.

 

***

 

עו"ד עמוס א. רוזנצויג, יועץ מיוחד בברנע ג'פה לנדה ומומחה לסוגיות בביטוח לאומי, ישמח לענות לכם על שאלות הקשורות בחובות המעסיק בזמן מצב החירום בעורף, ובכלל.

תגיות: ביטוח לאומי | חרבות ברזל