© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

בית הדין הארצי לעבודה: שימוע גם לעובד קבלן על ידי מזמין השירות

בימים האחרונים ניתן פסק דין חשוב על ידי בית הדין הארצי לעבודה העוסק בקיום שימוע לעובדי קבלן. לפי פסק הדין על מזמין השירות החובה לערוך שימוע לעובד קבלן כאשר ברצונו לבקש את סיום 

 

פסק הדין נדון בענינו של עובד קבלן נקיון, שהוצב בחברת החשמל, ופוטר מעבודתו אצל קבלן הנקיון. 

 

בית הדין פסק כי למרות שלא התקיימו יחסי עובד ומעסיק בין עובד הקבלן לחברת חשמל, היה על חברת החשמל לערוך לעובד שימוע. זאת בנוסף לחובת חברת הניקיון לערוך שימוע.

 

על פי פסק הדין, מאחר שהעובד הוצב לעבודה בחברת חשמל משך שנים רבות (23 שנים), דרך מספר קבלני כוח אדם שהתחלפו, וחברת חשמל היא זו שיזמה ודרשה את פיטוריו, היה על חברת חשמל לתת לעובד אפשרות להשמיע את טענותיו בפניה, כבעלת הסמכות להכריע בנוגע לעתידו.

 

על אף רצון בית הדין הארצי לעבודה לפעול ממניעים סוציאליים ו"לחנך" את מזמיני השירות ואת חברות הקבלן לנהל הליכי שימוע מכבדים וראויים לעובדי הקבלן, לטעמנו ייתכן שפסק הדין הלך צעד אחד רחוק מדי.

בפועל, פסק הדין מטיל אחריות רחבה מאוד ביחס למזמיני השירות, ויוצר "יצור כלאיים". מחד נפסק כי מזמין השירות אינו המעסיק, אך מאידך הוא חב בחובת שימוע שאמורה להיות מוטלת מלכתחילה על המעסיק בלבד. עם זאת, היקף חובת השימוע תלוי בנסיבות המקרה: תפקיד עובד הקבלן, משך הצבתו אצל מזמין השירות, הסיבות שהובילו לסיום ההצבה אצל מזמין השירות והסיכוי כי סיום ההצבה יוביל לסיום עבודתו של העובד אצל קבלן השירות.

 

 

פסק הדין צפוי לעורר גל תביעות בנוגע לפיטורי עובדי קבלן. לאור פסק הדין, ועל אף הביקורת בנוגע לתכנו, אנו ממליצים לייצר שיטות עבודה חדשות מול קבלני השירות ועובדיהם ולנהל את החשיפה בקשר לכך.

 

עו"ד נטע ברומברג, שותפה וראש מחלקת דיני עבודה במשרדנו תשמח לסייע לכם, לאור ההלכה החדשה, בכל סוגיה הנוגעת לפיטורין של עובדים המועסקים דרך קבלן כוח אדם. 

 

לפסק הדין המלא לחצו כאן

 

תגיות: מעסיקים | שימוע