© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הגבלות נוספות על העסקת עובדים ומתן הטבות לעובדים בחל"ת

ביום 25.3.2020 פורסמו תקנות חדשות אשר מטילות מגבלות נוספות על חופש התנועה ומשנות את נוסח התקנות הקודם.

 

במסגרת הוראות הרלוונטיות להתנהלות במקומות עבודה:

  • ניתן לצאת ממקום המגורים לצורך עבודה, לרבות לצורך ביצוע עבודות תחזוקה ותיקונים דחופים.
  • נכון להיום, עדיין רשאים לשהות במקום העבודה עד עשרה עובדים או 30% ממצבת העובדים לפי הגבוה ביניהם. עובד שמעסיקו הודיע לו שהוא אינו רשאי להגיע למקום העבודה בשל מגבלה זו – לא יגיע עוד למקום העבודה. מעסיק שיאפשר כניסת עובדים למקום העבודה, או שהייה של עובדים במקום העבודה מעל למספר העובדים המרבי המותר לשהייה בו זמנית צפוי לעונשי מאסר או קנס.
  • יחד עם זאת, מעסיקים מסוימים הוחרגו מתחולת התקנות והם רשאים להעסיק עובדים אף מעבר למגבלה זו. ביניהם ניתן למנות את אלה: במקום עבודה בתחום עבודות בינוי או עבודת תשתית, שאינה כוללת התקהלות במבנה סגור, ניתן להעסיק 100% ממצבת העובדים. לעניין זה, מבנה סגור הוא מבנה שהותקנו בו 70% ממספר הדלתות והחלונות.
  • חברות בעלות היתר מיוחד להעסקת עובדים בשעות המנוחה השבועית, שניתן לפי סעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי”א-1951 כדי שלא לפגוע בתהליך העבודה – יכולות להעסיק עובדים כמספר העובדים שניתן בהיתר או עד 30% ממצבת העובדים, לפי הגבוה.· חברות המספקות שירותים קיומיים (כהגדרתם בחוק שירות עבודה בשעת חירום).
  • חברות אשר מהוות מפעל מועדף כהגדרת מונח זה בסעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון.
  • מעסיקים נוספים שהוחרגו מתחולת התקנות הם תאגידים הפועלים במגזר הפיננסי, תחום האנרגיה (חשמל וגז), תחום המזון והמשקאות, שירותי הובלה, אחסנה ועמילות מכס, חקלאות, טואלטיקה, ניקיון ותמרוקים, נמלים וספנות, תחבורה, תקשורת, טכנאות תקשורת, מחשוב ושירותי תמיכה, תחזוקה, אחזקת בסיסי נתונים, דיגיטל ופיתוח שלא ניתן לבצעם באמצעות עבודה מרחוק, שליחות ובלדרות, שירותי בריאות, אופטיקה ופארמה, תמך בינוי ותשתיות, לרשימת ההחרגות המלאה – אנא ראו כאן.

גם במקומות עבודה בהם ניתן להעסיק עובדים מעל למגבלות הקבועות בתקנות, יש לצמצם למינימום האפשרי את מספר העובדים, וזאת לצורך הבטחת פעילות חיונית בלבד.

 

לטובת שמירת אפקטיביות התקנות ומניעת התפשטות הנגיף, ככל שבמקום עבודה מספר מבנים, על המעסיק לפעול ככל האפשר לפריסת העובדים בין המבנים השונים (ובלבד שהדבר לא פוגע בהמשך העבודה).

 

תוקפן של הוראות אלה הוא עד ליום 16.4.2020, או עד שתינתן הנחייה אחרת.

 

בנוסף, החל מיום 25.3.2020, המעסיק יהיה אחראי על אלה:

(1) מדידת חום לנכנסים למקום העבודה, באמצעי שאינו פולשני.
(2) איסור כניסה למקום העבודה של אנשים עם מעל 38 מעלות צלסיוס.
(3) שמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם.

 

כמו כן, במסגרת ההגבלות שהוטלו על התחבורה הציבורית, ניתן עדין להמשיך ולקיים את אלה:
(1) שירות הסעה מאורגן של עובדים, בכפוף למגבלות.
(2) נסיעה במונית עם נוסע אחד בלבד (מלבד הנהג), כשהחלונות פתוחים.

 

הנחיות אלה תקפות למשך 7 ימים. מעסיק (לרבות מנהל) שיפעל בניגוד להנחיות אלה צפוי לעונשי מאסר או קנס.

 

מתן ביטוח פנסיוני וזכאות לרכב בתקופת חל”ת

בעת חופשה ללא תשלום, עובדים אינם זכאים לתשלום שכר ולהטבות שונות וביניהן ביטוח פנסיוני. יחד עם זאת, חלק מהמעסיקים משאירים בידי העובדים בתקופת החל”ת כלי רכב, טלפונים ומחשבים ניידים, וחלקם מעוניינים להמשיך ולשלם לעובדים עבור זכויותיהם הסוציאליות (הפקדות לביטוח פנסיוני), באופן מיטיב ועל אף שאין כל חובה חוקית לעשות זאת.

 

ככלל, הכנסה מדווחת של עובד בתקופת החל”ת גורעת מסכומי דמי האבטלה אותם מקבל העובד. ואולם, בהתאם להבהרה מאת המוסד לביטוח לאומי שניתנה ביום 19.3.2020 הטבה המשולמת לעובד בתקופת החל”ת מכוח תקופת עבודתו בפועל אצל המעסיק תיוחס לחודש העבודה שקדם למועד יציאתו של העובד לחל”ת. כך, ההטבות לא ייפגעו בסכום דמי האבטלה או יבטלו את הזכאות לתשלומם. ובעיקר – ישמרו על זכויותיהם של העובדים גם במהלך החל”ת. להערכתנו, הטבות אלה עשויות להועיל לקבלת הסכמת העובדים ליציאתם לחל”ת.

 

סכומי ההטבות הניתנות בתקופה זו ומיוחסות לחודש שקדם ליציאה לחל”ת, ייחשבו כבסיס לחישוב גמלאות המחליפות שכר, כמו סכומי אבטלה.

 

מידע נוסף בדבר אופן הדיווח למוסד לביטוח לאומי בנוגע להטבות אלה ניתן למצוא כאן.

כמו כן, ניתן להפקיד עבור תקופת החל”ת את חלקו של העובד בביטוח הפנסיוני. זאת בהסכמתו מראש, ולקזז את הסכומים שהופקדו בעת חזרתו לעבודה, וכן לערוך התחשבנות ביחס לחלקו של העובד במיסוי שווי השימוש ברכב שנשאר ברשותו בתקופת החל”ת.

תגיות: דיני עבודה | מעסיקים