© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

החמרה בחובות של מזמין שירותים כלפי עובדי קבלן העובדים בנכסי המזמין

פסיקה חדשה של בית הדין הארצי לעבודה מדייקת ואף מחמירה את חובות מזמין שירות כלפי עובדי קבלן שירות המוצבים בחצריו. פסק הדין נוגע למעסיקים רבים במשק המשתמשים בשירותי חברות קבלן המספקות שירותי ניקיון, שמירה ואבטחה.

 

פסק הדין עוסק בעניינן של שתי עובדות קבלן ניקיון שהוצבו בשני סניפים שונים של שופרסל באמצעות חברת קבלן שנכנסה להליכי פירוק. במסגרת תביעת חוב, קיבלו העובדות חלק מהזכויות המגיעות להן מאת הביטוח הלאומי, אולם תבעו מחברת שופרסל את יתרת הזכויות שלא שולמו להן  לפי החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה – המטיל אחריות על מזמיני שירות לוודא את תשלום זכויותיהם של עובדי קבלן המועסקים בשירותו.

 

בפסק הדין, דייק בית הדין הארצי לעבודה את חובות מזמין השירות כלפי עובדי הקבלן המוצבים בחצריו והפחית משמעותית את ההגנות העומדות למזמין השירות מכוח חוק להגברת אכיפה.

 

ההוראות שחודדו

 

מנגנון בירור תלונות עובדי קבלן

על מזמין שירות להעמיד מנגנון בירור טענות של עובדי קבלן על פגיעה בזכויותיהן ולידע אותם על קיומו ועל אופן הפניה אליו. נדרש כי המידע בדבר הדרך להגשת תלונה יינתן בשפה מובנת לעובדים, באמצעות הצבת שלט במקום או במסירת דף מידע, וכי יהיה ניתן להגיש תלונה בערוצים נגישים כגון הודעת דוא"ל או ווטסאפ. לא די להטיל אחריות על הקבלן ליידע את העובדים בדבר מנגנון לבירור טענות לפגיעה בזכויותיהם.

בדיקות תקופתיות של בודקת שכר

על מזמין השירות לבצע ביקורת אמתית ואפקטיבית לשם איתור ליקויים על ידי בודק שכר בזמן אמת ומתן כלים לנותן השירות לתקנם. ככל שהבדיקות מגלות הפרות בתשלום זכויותיהם של עובדי קבלן, חובה על מזמין השירות לוודא בפועל שהקבלן מתקן את ההפרות ובהעדר שיתוף פעולה מצד הקבלן, לסיים את ההתקשרות עם אותו קבלן.

הסכם ההתקשרות בין מזמין השירות לקבלן

הסכם ההתקשרות צריך לפרט את עלות השכר המינימלית לעובד ואת הצהרת הקבלן בנוגע לעלויות נוספות לרבות רווח. החוק להגברת האכיפה מטיל על מזמין השירות את האחריות להפרת זכויות של עובדי קבלן במקרים של חוזי הפסד, בהם התשלום לספק השירות איננו מגלם את מלוא עלות ביצוע העבודה ושולי הרווח לחברה הקבלנית, דבר העשוי לתמרץ אותה 'לחסוך' על חשבון העובדים.

שינוי מגמה ביחס לתביעות חוב

עד לפסק הדין בעניין שופרסל, טענו מזמיני שירות שעל העובד למצות את תביעת החוב שהגיש למוסד לביטוח לאומי. טענות אלה התקבלו לעתים בבתי הדין האזוריים לעבודה. ואולם, פסק הדין בעניין שופרסל משנה מן היסוד תפיסה זו. מעתה: תביעות עובדי קבלן לא יסולקו רק מהטעם שהוגשו תביעות חוב למוסד לביטוח לאומי.

 

פסק הדין צפוי להרחיב את תביעות עובדי קבלני השירותים בנוגע לזכויותיהם. אנו ממליצים לייצר שיטות עבודה חדשות מול קבלני השירות ועובדיהם ולנהל את החשיפות בקשר לכך, לטייב הסכמי התקשרות וכמובן – לבצע ניטור זכויות של העובדים באמצעות דוח בודק שכר מוסמך.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה במשרדנו עומדת לרשותכם, בכל סוגיה הנוגעת להתקשרות עם קבלני שירותים ולניהול תביעות עובדי קבלן.

 

עו"ד נטע ברומברג היא ראש מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה.

תגיות: עובדי קבלן