© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הכן משרדך לדלתא: הנחיות חדשות בנוגע לדמי בידוד לעובדים

לאחרונה עודכנו ההנחיות בנוגע לתשלום דמי בידוד לעובדים. אלה עיקרי ההנחיות:

 

מה הם דמי בידוד?

בנסיבות מסוימות, עובד יהיה זכאי לתשלום מאת המעסיק עבור דמי בידוד. התשלום שווה לתשלום עבור דמי מחלה, ואינו כולל זכאות לתשלום עבור היום הראשון לבידוד. למרות זאת, עובד המעוניין בכך זכאי לבחור לנצל יום חופשה עבור יום הבידוד הראשון, על חשבון יתרת החופשה הצבורה לו. על המעסיק לנכות עבור הבידוד שלושה ימי מחלה בלבד.

 

האם יש הבדל בזכאות לדמי בידוד בין עובד מחוסן לעובד שאינו מחוסן?

כן. עובד מחוסן, שמשרד הבריאות קבע כי הוא מחויב לשהות בבידוד, או עובד מחלים שהמציא אישור על כך למעסיקו או עובד שאינו יכול להתחסן ומסר על כך אישור למעסיק, יהיו זכאים למלוא דמי הבידוד. לעניין זה, עובד מחוסן הוא עובד שקיבל מנת חיסון ראשונה ובמועד תחילת תקופת הבידוד טרם חלפו 30 ימים מהמועד בו קיבל את המנה הראשונה או שקיבל שתי מנות ובמועד תחילת תקופת הבידוד טרם חלפו שבעה ימים מהמועד בו קיבל את המנה השנייה והמציא למעסיק שלו אישור בדבר קבלת מנת חיסון אחת או שתי מנות חיסון. לעומת זאת, עובד שאינו מחוסן זכאי לתשלום 75% בלבד מדמי הבידוד, בלבד. לאור זאת, וכפי שאף הסברנו בעבר, המעסיק רשאי בהחלט לשאול את עובדיו בדבר סטטוס החיסון שלהם.      

 

האם יש לשלם דמי בידוד לעובד שנעדר לשם סיוע לילד שמצוי בבידוד?

כן. הורה אחד, מחוסן או לא מחוסן,  שנעדר ממקום עבודתו על מנת לשהות עם ילדו שמצוי בבידוד, יהיה זכאי לדמי בידוד. הוראה זו לא תחול אם הבידוד נובע מחזרה מחו"ל. ילד, לעניין זה, הוא ילד עד גיל 16 או אדם עם מוגבלות. נזכיר, כי הורה שילדו חולה זכאי לדמי מחלה על פי המצב הרגיל, ואינו זכאי לדמי בידוד.

 

האם המעסיק זכאי לשיפוי מהמדינה בגין דמי הבידוד?

בהחלט. התקופה להגשת בקשות לקבלת שיפוי עבור דמי הבידוד למעסיקים תוארך מ-60 יום מתום החודש שבו שהה העובד בבידוד ל- 90 יום, על מנת להקל על המעסיקים ולאפשר להם זמן היערכות נוסף. אנו מבקשים להסב את תשומת הלב שניתן כעת גם להגיש תביעה לתשלום שיפוי עבור דמי בידוד להורה שנעדר לצורך בידוד החל מיום 1.1.2021 ועד 5.8.2021. תביעות שיפוי בדיעבד עבור הורים בבידוד ניתן להגיש החל מיום 15.10.2021 עד 15.12.2021.

 

מתי מסתיימת הזכאות?

סיום תקופת הבידוד יהיה במועד המוקדם ביותר האפשרי והוא תלוי מקרה (דוגמת חזרה מחו"ל, חשיפה לחולה מאומת, ההנחיות לגבי ביצוע בדיקות לשם שחרור מבידוד ועוד). יש לעקוב ולוודא מתי מסתיימת תקופת הבידוד אצל העובד הרלוונטי ומתי ניתנו לו הנחיות בנוגע ליציאה מבידוד.

 

האם עובד שחזר מנסיעה פרטית לחו"ל יהיה זכאי לדמי בידוד?

בשונה מנסיעה עסקית, עובד שנסע לחו"ל בנסיעה פרטית אינו זכאי לדמי בידוד.

 

ומה לגבי עבודה מהבית?

עובד בבידוד העובד מביתו יהיה זכאי לשכרו הרגיל ולא לדמי בידוד. במקרה זה המעסיק גם לא יוכל לקבל שיפוי מהמדינה עבור התשלום.

נזכיר כי לאחרונה פורסמה המלצת קבינט הקורונה לעבודה מהבית במגזר הפרטי. בשלב זה, טרם נקבעו תקנות בנושא והמדובר בהמלצה בלבד, אולם בהתבסס על ניסיון העבר אנחנו כבר ממליצים לחדד את נהלי העבודה מהבית ולהיערך לקראת החמרת ההנחיות.

 

אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה או התלבטות בנושא.

תגיות: דמי בידוד לעובדים | קורונה