© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הכן משרדך לחזרה לשגרה

לקראת החזרה לשגה ריכזנו כמה טיפים והנחיות למעסיקים:

 

האם ניתן לפטר עובדים במהלך חל"ת?

 

שאלה זו טרם נדונה בפסיקת בתי הדין לעבודה. לפיכך, אין לגביה תשובה חד משמעית. הכלל הוא שבמהלך תקופת החל"ת הסכם העבודה שבין הצדדים מושעה. לכן, ברמה המשפטית הטכנית – התשובה לשאלה האם אפשר לפטר עובדים במהלך החל"ת היא שלילית. כלומר, יש להחזיר את העובדים לעבודה, לערוך שימוע ורק לאחר מכן לפטר. ואולם, הצדדים הטכניים שבמשפט העבודה אינם נותנים מענה ראוי לנסיבות קיצוניות, דוגמת עסקים שקרסו במהלך משבר הקורונה ואינם יכולים להחזיר עובדים לעבודה פשוט משום שאין עבודה לספק להם, או מחלקות שלמות שנסגרו במקום העבודה וגם הן אינן מסוגלות לספק עבודה. מאחר שאין תשובה חד משמעית בנושא השבה לעבודה אחרי חל"ת ופיטורים, אנו מציעים לשקול כל מקרה לגופו. כתמיד, יש לנהוג בשקיפות והגינות כלפי העובדים גם בעניין הזה. 

 

האם יש לערוך שימוע לפני פיטורים בתקופה הזו?

 

כאן התשובה ברורה וחד משמעית – כן, יש לערוך שימוע. אילוצים טכניים (היעדר תחבורה מספקת, או חשש מהידבקות) יכולים לשנות את הצורה שבה נערך השימוע, כך שהשימוע יתקיים, למשל, באמצעות שיחת וידאו או טלפון. אולם הכללים הסדורים בנוגע לעריכת שימוע נותרו כפי שהיו ערב המשבר: יש למסור לעובד זימון לשימוע, להסביר את הסיבה לכך ששוקלים לסיים את העבודה, לספק פרק זמן מספיק להכנה לשימוע ולאפשר לעובד להעלות את טענותיו ללא מגבלה. לאחר מכן, יש לשקול את הטענות לגופן ולקבל החלטה על יסוד מכלול הנסיבות. 

 

גם בעת הזו אין לפטר נשים בהריון, נשים וגברים בטיפולי פוריות ופריון, בהליכי אימוץ פונדקאות, לאחר תקופת לידה והורות (חופשת לידה) ו-30 ימים אחרי שירות מילואים העולה על יומיים רצופים ללא היתר מאת משרד העבודה או משרד הבטחון. 

 

נדגיש – לא ניתן לערוך שימוע לעובד המנצל ימי מחלה או לפטרו בימים אלה. כמו כן, לא ניתן גם לפטר עובד השוהה בבידוד בשל חשש מהידבקות. 

 

האם אפשר לפטר עובד המסרב לחזור מחל"ת בשל סיבות אישיות?

 

חל"ת היא עניין הסכמי. בסיום החל"ת – על העובד לחזור לעבודה. אם העובד מסרב לחזור לעבודה (מטעמי בריאות, טיפול בילדים, וכו') ניתן לסיים את העסקתו, לאחר הליך שימוע כדין. יחד עם זאת, מומלץ להפעיל שיקול דעת והגינות ביחסי העבודה וכמידת האפשר לשקול חלופות דוגמת המשך עבודה מהבית, בייחוד לעובדים המצויים בקבוצות סיכון.

 

האם אפשר לקצץ שכר לעובדים?

 

פגיעה חד צדדית בתנאי העבודה אינה מומלצת וכפופה בכל מקרה להליך שימוע. עובד שתנאיו נפגעים רשאי להתריע בפני המעסיק שלו על הפגיעה, לדרוש את תיקון הפגיעה בתוך זמן קצוב ובהיעדר תיקון שכזה – יכול להתפטר בדין מפוטר. לכן, אנו ממליצים לשקף לעובדים מראש את הכוונה להפחית משכרם, לבקש ולקבל את הסכמתם לשינוי בתנאי העבודה בכתב ומראש, לתחום את השינוי בזמן (עד כמה שניתן). רק בהנחה שהעובדים אינם מסכימים לשינוי בתנאי העבודה – לערוך שימוע בנוגע להפחתת השכר ובמידת הצורך, במטרה לצמצם חשיפה עתידית לתביעה בגין הרעה בתנאי העבודה – שימוע לפני פיטורים.

 

האם עובדים מעל גיל 67 אינם נדרשים לחזור לעבודה:

 

לאור תיקון תקנות, מעתה כלל העובדים רשאים לחזור לעבודתם, כסדרה, ובכלל זה גם עובדים מעל גיל 67. חשוב להזכיר, שהמעסיקים בתחומי המסחר, השירותים והתעשייה כפופים לכללי "התו הסגול", ובכללם שמירה על הגיינה, ריחוק חברתי, ועוד.

 

האם על המעסיק לשלם דמי ביטוח לאומי עבור תקופת החל"ת:

 

על פי תקנות הביטוח הלאומי, על מעסיק לשלם דמי ביטוח לאומי בחודשיים הראשונים של החל"ת. את דמי הביטוח הלאומי ניתן לקזז בתום החל"ת מהתגמול המשולם לעובד. יחד עם זאת, בשל הלחץ התזרימי של מעסיקים רבים, החליט המוסד לביטוח לאומי לדחות את מועד הדיווח והתשלום של מעסיקים. זאת עד שתתקבל החלטה בדבר שינוי חובת תשלום דמי ביטוח לאומי בזמן החל"ת. 

 

עובד החוזר לעבודה (בין אם בתום תקופת החל"ת שהוסכמה ובין אם לפני כן) נדרש לדווח למוסד לביטוח לאומי על חזרתו לעבודה. העובד יכול לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי

 

מחלקת דיני עבודה במשרדנו תשמח לסייע בכל שאלה

תגיות: ביטוח לאומי | חל"ת | נגיף הקורונה | פיטורין