© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

יצוג הולם של בעלי המוגבלויות בקרב העובדים

בחלוף שנה מכניסת צו ההרחבה בדבר עידוד והגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלות וקליטתם במקומות עבודה לתוקף – על כל מעסיק המעסיק למעלה מ- 100 עובדים למנות אחראי מטעמו אשר יפעל לכך שיהיה ייצוג הולם של בעלי מוגבלויות בקרב עובדיו.

 

הגדרת הצו ביחס לזהותם של אנשים בעלי מוגבלויות רחבה ומסתמכת על ההגדרה המצויה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. היא כוללת מוגבלויות מסוגים שונים (לקות פיזית, נפשית, שכלית, קוגניטיבית, בין אם קבועה ובין אם זמנית), אשר בשלן מוגבל תפקודו של אדם באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.

 

על פי הצו, מעסיק ייחשב כמי שדאג לכך שיהיה ייצוג הולם של בעלי מוגבלויות בקרב עובדיו באם בתום השנה הראשונה לפחות 2% מעובדיו בעלי מוגבלויות.

 

לפיכך, כעת על כל מעסיק למעלה מ-100 עובדים לוודא כי האחראי מטעמו דאג לייצוג הולם של בעלי המוגבלויות בקרב עובדיו.

 

עם תום השנה השנייה מכניסת הצו לתוקף – 05.10.2016 – אחוז העובדים בעלי המוגבלויות צריך יהיה לעמוד על לפחות 3% מכלל העובדים.

 

בכדי לעמוד בחובת הייצוג ההולם, על המעסיק למנות את מספר העובדים בעלי מוגבלויות בעסקו. לצורך כך, המעסיק רשאי לבקש מכלל העובדים לדווח על מוגבלותם באופן וולונטרי. זאת תוך מתן הסבר כי הצורך במידע נובע מרצון לקיים את הוראות צו ההרחבה. על המעסיק לציין כי המידע ישמש אך ורק למטרה זו. המידע יישמר בסודיות מוחלטת תוך שמירת פרטיות העובדים וציון בעלי התפקידים שיהיו חשופים למידע זה. על המעסיק ליידע את העובדים כי הם רשאים שלא למסור פרטים אלו.

 

בנוסף, ניתן לגייס עובדים חדשים תוך הסתייעות בשירותי חברות השמות יעודיות לאנשים עם מוגבלויות. כמו כן, מפרסומי משרד הכלכלה עולה, כי בעת גיוס מועמדים חדשים לעבודה, וככל שהמטרה הינה שילוב אנשים עם מוגבלויות, ניתן לשאול מועמד בראיון עבודה האם הוא בעל מוגבלות. גם כאן, יש ליידע אותו במטרת השאלה, בכך שהמידע ישמר בסודיות וכי הוא אינו מחוייב להשיב.

 

נציין כי עובדי קבלן אינם נמנים במסגרת עובדי המעסיק לעניין הצו. עוד יש לציין כי מעסיק עונתי ימנה ב-1 לינואר של כל שנה את ממוצע העובדים במהלך 12 החודשים שחלפו.

 

לפיכך מומלץ לבדוק כי מעסיקים של למעלה מ-100 עובדים, פועלים בהתאם להוראות הצו ומקיימים את דרישת העסקת הכמות המינימאלית של עובדים בעלי מוגבלויות.

 

ככל שיידרשו פרטים נוספים, או בדיקה למול נסיבות ספציפיות, ניתן לפנות למחלקת דיני העבודה של משרדנו.

 

לצו המלא, לחצו כאן

 

חזרה לכל העדכונים