© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הוראות חדשות של הרשות לחדשנות בעניין תשלום תמלוגים והעברת ידע

הרשות לחדשנות הודיעה על התקנת הוראות חדשות הנוגעות לתשלום תמלוגים והעברת ידע. מדובר בהוראות המהותיות הראשונות של הרשות לחדשנות מאז הקמתה בינואר 2016 והעברת פעילות המדען הראשי אליה.
 

ההוראות החדשות

ההוראות נוגעות במספר סוגיות מרכזיות עבור חברות נתמכות רשות. הראשונה נוגעת לשיעור ההחזר השנתי של המענקים: ההוראות החדשות צפויות להפחית את שיעור ההחזר השנתי לחברות קטנות (חברות שמחזורן נמוך מ-70 מיליון דולר) מ-3.5% לשנה ל-3%, כאשר עבור חברה גדולה שיעור ההחזר השנתי יעמוד על 5%.
 

שינוי מרכזי נוסף הוא בתחום האיסור על העברת ידע לחו"ל. נכון להיום, מכירת ידע שפותח במימון הרשות מחוץ לישראל חייבה את המוכר לקבל את אישור הרשות טרם העסקה ובגין ההעברה, החברה נדרשה לשלם סכום נוסף לרשות וזאת עד לפי 6 מגובה המענק ומאותו הרגע נותקו הזיקות בין החברה לבין הרשות. בעניין זה, המונח מכירה מוגדר באופן רחב מאוד ולכן גם הענקת רישיונות מוגבלים לשימוש בידע לגורמים מחוץ לישראל נחשב למכירה. הדבר הגביל מאוד את הגמישות של החברות ביכולתן למסחר את הידע שבידיהן.
 

ההוראות החדשות מאפשרות, בתנאים מסוימים, להעניק רישיונות שימוש בידע שנצבר בתמיכת הרשות לגורמים מחוץ לישראל ובמקביל להמשיך ולפתח את הידע בישראל, בתמיכת הרשות. ההוראות קובעות את מנגנוני החזר התמיכה שהרשות תוכל לקבוע, ובכלל זה אופן פריסת התשלום, חלף החזר חד פעמי של סכומי התמיכה, ואת השיקולים שהרשות תשקול בבואה לבחון בקשה מסוג זה. להערכתנו, חברות שהידע שפיתחו מאפשר יישום בתחומים שונים יהיו אלה שיוכלו להנות מהוראות אלה.

 

הוראות אלו הם צעד נוסף בדרך להגשמת אחד מהיעדים המרכזיים אשר עמדו בבסיס התיקון לחוק המו"פ והוא הצורך להפוך את פעילות המדען הראשי לגמישה יותר בקידום החדשנות, תוך התאמת הכללים לנסיבות המשתנות בתחום הטכנולוגיה וזאת באמצעות הוראות מינהליות, חלף חקיקה כפי שהיה עד לאותו המועד.