© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ארה"ב: צו נשיאותי לקביעת מדיניות לשימוש ופיתוח בינה מלאכותית

לפני מספר ימים חתם נשיא ארה"ב על צו נשיאותי (Executive order) בנושא פיתוח ושימוש בטוח, מאובטח ואמין של בינה מלאכותית.  

 

מטרת הצו היא לקבוע את מדיניות הממשל האמריקאי ולכוון את גופי הממשל ביחס לפיתוח ושימוש בבינה מלאכותית באופן שיאפשר התקדמות טכנולוגית משמעותית לצד שמירה על זכויות האזרחים. גיבוש הצו מהווה צעד משמעותי נוסף לעבר אסדרה פדרלית של פיתוח ושימוש בבינה מלאכותית, מתוך מטרה לא להותיר את הזירה הרגולטורית לאיחוד האירופי, אשר צפוי בסוף השנה לאשר רשמית את ה-AI ACT, לאחר שנים של דיונים.

 

עקרונות הפעולה ביחס לבינה מלאכותית

הצו קובע מספר עקרונות פעולה שמטרתם להכווין את הממשל האמריקאי ורשויות ממשל שונות ביחס לכלי בינה מלאכותית, וכפועל יוצא – את המשק כולו. בין העקרונות המובילים המנוסחים בצו ניתן למצוא, בין היתר, את העקרונות הבאים:

  • דרישה כי בינה מלאכותית תהיה בטוחה ומאובטחת מפני סיכוני סייבר.
  • שמירה על זכויות הפרט בדגש על שוויון חברתי ומניעת אפליה בשימוש בבינה מלאכותית.
  • שמירה על פרטיות המשתמשים, מידע אודותם ועל חירויות אזרחיות נוספות/
  • ניהול סיכונים ביחס לשימוש בכלי בינה מלאכותית.
  • קידום שימוש אחראי בכלי בינה מלאכותית.

 

פיתוח בינה מלאכותית

הצו מנחה רשויות ממשלתיות שונות לערוך בחינה מקצועית ולקבוע כללים ותקנות הנוגעים ליישום עקרונות אלה. בין היתר, מבקש הממשל לקבוע כללים לשמירה על פרטיות המשתמשים בכלי בינה מלאכותית, לקבוע את האופן שבו תתבצע הערכת סיכונים לגבי פגיעה בפרטיות בכלים אלה ולמנות את הדרכים להגבלת חשיפתו של מידע פרטי באמצעות כלים אלה.

 

הממשל האמריקאי מבקש בנוסף לקדם שקיפות בפיתוח כלי בינה מלאכותית, בדגש על מודלי בסיס (foundation models), באופן שיביא לחשיפה של אופן הפעולה של הכלים הללו בפני הציבור הרחב. לפי הצו, חשיפה של נתונים מסוג אלה, יכולה להוביל לפיתוח אחראי ולמניעה של הטיות שונות.

 

השלכות נוספות

הצו הנשיאותי מבוסס על תהליך עבודה משותף של הממשל האמריקאי עם חברות מובילות בתחום. שיתוף הפעולה הביא לניסוח טיוטת "מגילת זכויות בינה מלאכותית" (Blueprint for an AI Bill of Rights), שפורסמה בידי הממשל בחודש אוקטובר שעבר, ששימשה בסיס לצו הנשיאותי הנוכחי.

 

ההנחיות השונות הקבועות בצו ישמשו נדבך משמעותי בהתפתחות הרגולציה בתחום בינה מלאכותית בארה"ב. סביא להניח כי עקב פרסום הצו, רשויות ממשל ואכיפה יתקנו תקנות אשר יקבעו כללי משחק חדשים (ואף נוקשים) ביחס לפיתוח כלי בינה מלאכותית ואף לשימוש בהן.

 

להתפתחויות אלה תהיה משמעות על כלל החברות שמשווקות מוצרי בינה מלאכותית לארצות הברית ופועלות בה ומומלץ להיערך לכך בהקדם.

 

***

 

מחלקת הפרטיות והסייבר של ברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בכל שאלה ביחס לשימוש ופיתוח של כלי בינה מלאכותית.

 

ד"ר אבישי קליין הוא שותף בברנע ג'פה לנדה, ועומד בראש המחלקה.

 

מאשה יודשקין היא עורכת דין במחלקה.

 

 

תגיות: AI | ארה"ב | בינה מלאכותית