© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

עקרונות לחדשנות ולשימוש אחראי בבינה מלאכותית בישראל

בדצמבר 2023, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשיתוף עם משרד המשפטים, פרסם מסמך מדיניות בנושא רגולציה ואתיקה בתחום הבינה המלאכותית. מסמך זה נועד הנועד להנחות את משרדי הממשלה בפעילותם. המסמך מהווה צעד משמעותי בהתמודדות הסקטור הציבורי בישראל עם האתגרים וההזדמנויות שמביאה עמה טכנולוגיית הבינה המלאכותית.

עיקרי המדיניות

  1. גישה ענפית: הרגולציה תתמקד בענפים ספציפיים ולא ברגולציה רוחבית.
  2. התאמה בינלאומית: יש להתאים את הרגולציה בישראל, ככל האפשר, לסטנדרטים של מדינות מפותחות וארגונים בינלאומיים.
  3. ניהול סיכונים: יש לבצע הליך של ניהול סיכונים בפיתוח ובשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, וכן להתאים את הרגולציה לסיכון.
  4. רגולציה גמישה: שימוש בכלי רגולציה מתקדמים וגמישים כגון עקרונות אתיים, תקינה ורגולציה עצמית, על-מנת למקסם את התועלות החברתיות והכלכליות מהטכנולוגיה.
  5. שיתוף: על מנת לייצר תשתית מקצועית וטכנולוגית, פיתוח הרגולציה ייעשה תוך שיתוף מומחים, נציגי תעשייה, אקדמיה ובעלי עניין נוספים.

 

בנוסף, המסמך מפרט מספר עקרונות אתיים מרכזיים, התואמים את עקרונות ה-OECD:

  • שימוש אחראי בבינה מלאכותית לקידום צמיחה וחדשנות.
  • פיתוח מערכות בינה מלאכותית ייעשה תוך שמירה על זכויות יסוד, כגון כבוד האדם והזכות לפרטיות, הזכות לשוויון ומניעת אפליה פסולה, וכן אינטרסים ציבוריים חשובים.
  • הפעלת מערכות בינה מלאכותית בשקיפות.
  • פיתוח מערכות אמינות ובטיחותיות.

 

מסמך המדיניות אף פורט את הצעדים המרכזיים הבאים אותם יש לנקוט:

  • הקמת מוקד ידע ותיאום ממשלתי לנושאי הבינה המלאכותית.
  • הרגולטורים השונים יפעלו לזיהוי ולמיפוי שימושים במערכות בינה מלאכותית בתחומי אחריותם.

משמעות פרסום מסמך המדיניות

עצם פרסום מסמך המדיניות מצביע על החשיבות הרבה שרואים משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ומשרד המשפטים בהזדמנויות ובאתגרים הטמונים בשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית על-ידי הרגולטורים בישראל. מדיניות זו צפויה להשפיע, באופן משמעותי, על אופן הפיתוח והשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית בארץ. חברות ויזמים שונים, העושים שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, יידרשו לפעול בהתאם לעקרונות האתיים והרגולטוריים שנקבעו ועוד ייקבעו, תוך שמירה על איזון בין השאיפה לחדשנות לבין אחריות חברתית. בעתיד הקרוב צפויות להתפרסם הנחיות ספציפיות ביחס לענפים הקונקרטיים הרלוונטיים.

 

***

 

ד"ר אבישי קליין הוא שותף במשרד ברנע ג'פה לנדה, ומביל את פרקטיקת הפרטיות, הסייבר וה-AI במשרד.

תגיות: AI | בינה מלאכותית