© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חדלות פירעון: הטלת אחריות אישית על נושאי משרה בשל חוב שנצבר לרשם החברות

עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ב-2019 נוספה עילה חדשה מכוחה ניתן להטיל אחריות אישית על דירקטור או מנהל כללי של תאגיד המצוי בחדלות פירעון ביחס לנזקים שנגרמו לתאגיד ולנושיו, ככל שלא פעלו לצמצום היקף חדלות הפירעון של התאגיד.

 

תכלית ההוראה הינה לתמרץ דירקטור או מנהל כללי לפעול מיד כאשר התאגיד נקלע לחדלות פירעון ובטרם ייגרם נזק ממשי לנושים. כך יוכלו בעלי התפקידים להסיר מעליהם את החשיפה לאחריות אישית בגין נזקים שייגרמו לתאגיד החל מאותו מועד בו נקטו באמצעים לצמצום חדלות הפירעון של התאגיד.

 

חובות לרשם החברות

במסגרת פסק דין של בית המשפט המחוזי נדונה בקשה למתן הוראות שהגיש נאמן חברת פרובימט בע"מ. הנאמן ביקש לחייב באופן אישי את המנהל הכללי והדירקטור של החברה בשל חובות שצברה החברה בגין אגרה שנתית לרשם החברות, מאז הפסקת פעילותה.

 

בית המשפט, בהתייחס לסיף 288 לחוק חדלות פירעון, קיבל את עמדתו העקרונית של הנאמן. פסק הדין קבע כי יש להטיל על המנהל הכללי והדירקטור של החברה אחריות אישית לנזקים שנגרמו לחברה ולחייבו בגין אי נקיטת פעולות כדי למנוע את הגידול בחוב לרשם החברות (בגין אגרות שנתיות) – חוב אשר היה אפשר להימנע ממנו, ככל שהמנהל הכללי והדירקטור היה פועל לפירוק החברה. בית המשפט קבע כי משעה שהחברה הפסיקה את פעילותה, הדרך היחידה "לעצור" את הצטברותה של אגרה שנתית היא באמצעות הגשת בקשה לפתיחה בהליכים לבית המשפט (בקשה לפירוק החברה).

 

עם זאת, מאחר ומדובר בעילה חדשה, נקבע כי לא ניתן להטיל על המנהל הכללי והדירקטור את האחריות לנזקים שנגרמו לפני אותו מועד (כלומר, לפני כניסת החוק לתוקף בשנת 2019). בנסיבות אלו, למרות שהחברה הפסיקה את פעילותה כבר בשנת 2003, המנהל הכללי והדירקטור הוכר כאחראי באופן אישי לחוב שצברה החברה רק החל משנת 2019.

 

 נורמות חדשות

פסק הדין יוצר נורמה חדשה אשר מחייבת מנהלים כלליים והדירקטורים (שברב המקרים, הם גם בעלי השליטה) לפעול להגשת בקשה למתן צו לפתיחת הליכים וחיסול החברה. הם מחוייבים לכך גם אם אין לחברה נושים פעילים, על מנת למנוע הצטברות של חוב לרשם החברות. 2019. בהתאם, חשוב שדירקטורים ומנהלים כלליים של חברות "רדומות", שאינן פעילות, ינקטו באופן ייזום בהליכים הנדרשים לפירוקן בבית המשפט, כדי להימנע מצבירת חובות וחיובים אישיים.

 

***

 

עו"ד עידן מילר, שותף בברנע ג'פה לנדה ומוביל תחום חדלות פירעון, ועו"ד הדר אילון, עומדים לרשותכם בכל שאלה הקשורה בפירוק חברה, ובשאלות אחרות מתחום חדלות הפירעון.

 

תגיות: חדלות פירעון | רשם החברות