© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

זכויות יוצרים: בית המשפט בארה"ב דחה חלק מהטענות נגד OpenAI

בית המשפט הפדרלי בקליפורניה דחה לאחרונה את מקצת הטענות שהפנו גורמים ידועים בתעשיית הבידור נגד חברת OpenAI, מפעילת פלטפורמת הבינה המלאכותית, ChatGPT, במסגרת תביעת זכויות היוצרים שהגישו. מדובר בתביעה שהיא חלק משורה של הליכים משפטיים שנפתחו נגד OpenAI. הליכים אלה נפתחו, בין היתר, על-ידי גילדת הסופרים בארצות-הברית, ועיתון ה-New-York Times, בטענה להפרת זכויות יוצרים ביצירות מוגנות.

 

עיקר הטענות שנדחו מתמקד בכך שתוצרי ChatGPT מפרים, לכאורה, את זכויות היוצרים ביצירות המוגנות. בית המשפט לא קיבל את הטענות. הוא קבע כי התובעים, ביניהם שרה סילברמן, לא הצליחו להצביע על דמיון משמעותי בין תוצרי ChatGPT ובין היצירות המוגנות. משכך, אין לבית המשפט אפשרות לקבוע כי התקיימה הפרה. בית המשפט המשיך ודחה את טענות היוצרים, לפיה אילו לא תוטל אחריות משפטית על OpenAI, ייווצר אפקט המדכא את היצירה, תוך פגיעה במנגנון עידוד היצירה העומד ביסוד דיני זכויות יוצרים. בד בבד, נדחתה הטענה לפיה OpenAI התעשרה, בניגוד לדין, על-חשבון היוצרים.

לא סוף פסוק

חשוב להדגיש כי פסיקת בית המשפט רחוקה מלשים סוף לסכסוך, והחרב מעל לראשה של OpenAI, ומפעילות מערכות בינה מלאכותית אחרות, עדיין מתהפכת. למשל, טענת התובעים כי המערכת ביצעה הפרות מסיביות של זכויות היוצרים לצורך אימון המודלים בהם היא עושה שימוש, עומדת בעינה. גם טענת ההגנה המרכזית של OpenAI, המתמקדת בשימוש הוגן, וכן הטענה כי הטלת אחריות על מפעילות מערכות בינה מלאכותית תעמוד בסתירה להתקדמות הטכנולוגית, טרם הוכרעו. עצם העובדה שטענת הפרה זו לא נדחתה במסגרת אותה החלטה עשויה לספק אינדיקציה, לפחות מסוימת, באשר לחוזקתה. האיום המשפטי הרובץ על OpenAI הוא עדיין, אם כך, איום ממשי.

 זכויות יוצרים והסכמים

נושא זכויות היוצרים וההגנה עליהן מצוי בליבת השימוש של חברות העושות שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית. על-כן, חשוב לוודא, שככל שקיימים הסכמים בין שחקנים שונים במשק ובין ספקי טכנולוגיית בינה מלאכותית, אלה יכללו הוראות המגינות על אותם שחקנים מפני טענות משפטיות ביחס לזכויות היוצרים, בין אם ביחס לשלב אימון מערכת הבינה המלאכותית, ובין אם ביחס לתוצרים שלה.

 

נציין, כי בסוף שנת 2022 פרסם משרד המשפטים הישראלי עמדה לפיה שימוש בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך אימון מערכות בינה מלאכותית חוסה, ברוב המקרים, תחת הסדרי השימושים המותרים בדין, לרבות שימוש הוגן. לכן, שימוש כזה לא מהווה הפרה של זכויות יוצרים. חשוב לומר שעמדה זו טרם נבחנה בבתי המשפט בישראל ולא ברור האם היא תאומץ על-ידם, ובאיזו מתכונת. אנו צופים התפתחויות מעניינות גם בנושא זה.

 

***

 

ד"ר אבישי קליין הוא ראש מחלקת הפרטיות, אבטחת המידע והסייבר במשרד ברנע, ג'פה, לנדה.

רן כרמי הוא עורך-דין במחלקת תחרות והגבלים עסקיים במשרד.

תגיות: ChatGPT | בינה מלאכותית | זכויות יוצרים