© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מי בעל זכות היוצרים? – הצלם או המצולם

לאחרונה, הצלם שמואל רחמני הגיש תביעה כנגד קפטן מכבי תל אביב בכדורסל לשעבר טל ברודי, בגין הפרת זכויות יוצרים. התביעה הוגשה לאחר שברודי העלה לדף הפייסבוק שלו את הצילום המיתולוגי שלו מניף את גביע אירופה בבלגרד ב-1977. ברודי, הגיש מטעמו תביעה שכנגד, במסגרתה טען כי הצלם מוכר את תמונתו ועושה שימוש בדמותו ללא כל הרשאה. זאת בכדי להפיק לעצמו רווחים שלא כדין. בסיומו של הליך, הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה תוקף של פסק דין, לפיה שני הצדדים יהיו זכאים לעשות בתמונות "שימוש אישי".

 

המקרה הנ"ל הוא רק דוגמא לחשיפה משפטית אפשרית, כאשר אדם עושה שימוש ללא הסכמת הצלם בתמונה שדמותו מופיעה בה.

 

בתי המשפט הכירו זה מכבר גם בצילום שאינו עומד בסטנדרטים אומנותיים, כצילום שחוסה תחת הגנת זכות יוצרים מכוח החוק, ובלבד שיש בו מעט מן המקוריות. בנוסף נקבע, כי בעל זכות היוצרים הוא בעל הזכות הבלעדית להעתיק את צילומיו, לפרסם, לשווק, להעמיד לרשות הציבור ולתת רישיונות לצדדים שלישיים לעשות כן. יתרה מכך, חוק זכות יוצרים מעניק ליוצרים אגד של זכויות ומגן עליהן בעת הצורך. זאת עד לתקופה של 70 שנה אחרי חיי היוצר.

 

 

לפיכך, בהתאם לחוק, הבעלים הראשון של זכות היוצרים ביצירה הוא היוצר.

עם זאת, לחוק מספר חריגים, כדוגמת "בעלות ביצירה מוזמנת"; כך, ביצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה הוא המזמין. זאת אלא אם כן הוסכם אחרת. חשוב לציין, כי זכות הבעלות למזמין אינה חלה על צילום שנוצר ביוזמת הצלם (לדוגמא, אם המצולם הסכים להצעת הצלם לצלמו).

 

זכות יוצרים: תמונה – האם כל מי שצולם על ידי צלם ביוזמת הצלם, אין זכות להשתמש בתמונה בה דמותו מתנוססת?

במקרים שונים, למרות שלצלם מוקנות זכויות בתצלום, השימוש שעושה המצטלם בתמונה יכול לעלות כדי שימוש הוגן. לשם כך, בוחנים את

  1. מטרת השימוש בתצלום ואופיו – מסחרי או שלא למטרות רווח;
  2. אופי היצירה שבה נעשה השימוש;
  3. היקף השימוש, מבחינה איכותית וכמותית, ביחס ליצירה בשלמותה;
  4. השפעת השימוש על ערכה של היצירה ועל השוק הפוטנציאלי שלה. לדוגמא, שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

 

בהקשר זה נקבע, שכדי שניתן יהא לחסות בצילה של הגנת השימוש ההוגן, יש לתת קרדיט לצלם ולהזכיר את שמו.

 

כלומר, אם צלם צילם תמונה של אדם ברשות הרבים, זכות יוצרים על אותה תמונה שייכת לו. אם המצולם ירצה להשתמש בתמונה, הוא יצטרך לבקש את רשות הצלם או להוכיח שימוש הוגן – לתת לצלם קרדיט וכן תמורה מתאימה על השימוש בתמונה (אלא אם כן הצלם יאשר שימוש ללא תמורה).

 

חשוב לציין, כי בהתאם לדין, אם הופרה זכות יוצרים או זכות מוסרית, בית המשפט יכול לפסוק לבקשת התובע פיצויים בלא הוכחת נזק עד לסכום של 100,000 ש"ח.

תגיות: זכות יוצרים | צילום