© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מה הם היבטי המס בהסכמי ממון וחלוקת רכוש?

בניגוד למקובל לחשוב, חתימה על הסכם ממון לא נועדה רק להכתיב את אופן חלוקת הרכוש במקרה של גירושין. חתימה על הסכם ממון יכולה להקנות לבני זוג יתרונות מס משמעותיים גם במהלך החיים המשותפים. יותר מכך, לצרכי מס, יש משמעות למועד החתימה על הסכם הממון: יותר מוקדם – יותר טוב! 

 

חזקת התא המשפחתי

כיצד משפיע הסכם ממון על היבטי מיסוי? חוק מיסוי מקרקעין קובע את חזקת התא המשפחתי, הן לעניין מס שבח והן לעניין מס רכישה. לפי חזקה זו, רשות המיסים תראה את כל חברי התא המשפחתי כמוכר/כרוכש אחד, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד, ילדים נשואים מתחת לגיל 18 וילד יתום מאחד או משני הוריו.

 

המשמעות של חזקה זו יכולה להיות אבסורדית: נניח שזוג צעיר מתחתן ולאישה יש דירת מגורים שהוריה קנו לה לפני הנישואין ורשומה על שמה בלבד. לפי חזקת התא המשפחתי, לצורכי מס הדירה הזאת שייכת גם לבעל, כי הוא חלק מהתא המשפחתי של האישה. כאשר יבקשו בני הזוג לרכוש דירה משותפת, רשות המיסים תחייב את הבעל במדרגות מס רכישה של דירה נוספת על חלקו בדירה החדשה (לעומת מדרגות מס רכישה של דירה יחידה, שהן באופן משמעותי זולות יותר), למרות שמעולם לא רכש דירת מגורים לפני כן, והדירה שרכשה אשתו נרכשה עוד לפני שהכירו.

 

המפתח לפתרון התקלה הזאת הוא, בין היתר, חתימה של בני זוג על הסכם ממון. חזקת התא המשפחתי ניתנת לסתירה, כך שבהתקיים תנאים מסוימים, נכסי בני הזוג יופרדו. כך למשל –בדוגמה לעיל,  אם יחתמו בני הזוג על הסכם ממון שבו תקבע הפרדת רכוש ביחס לדירת האישה, כך שלבעל לא יהיו בה כל זכויות והוא היחיד שייהנה מפירותיה, ובני הזוג יקפידו על קיום הפרדת הרכוש בחיי היום יום, אזי כאשר הם ירכשו דירה חדשה משותפת, הבעל  יוכל ליהנות ממדרגות מס רכישה של דירה יחידה על חלקו בדירה זו.

 

הסכם ממון והפרדת רכוש

לפי פסיקה של בית המשפט העליון מהשנים האחרונות, שני תנאים מצטברים חייבים להתקיים כדי לסתור את חזקת התא המשפחתי – קיומו של הסכם ממון ובנוסף, הפרדת רכוש בפועל. מדובר בכללים שנתונים לפרשנות, והפסיקה המגוונת של הערכאות הנמוכות יותר מעידה על כך שיש נסיבות שבהן יהיה קשה לצפות מראש את עמדת רשות המיסים.

 

יחד עם זאת, קיימת רשימה של שאלות שניתן להפנות לבני הזוג, על מנת לבחון את מידת ההתכנות לסתירת החזקה, במיוחד אם הזוג עומד לפני ביצוע עסקה בדירת מגורים:

 

האם בני הזוג חתמו על הסכם ממון שקיבל אישור הערכאה המוסמכת?

חשוב לוודא מה עיתוי החתימה על ההסכם, אם קיים. אם התשובה שלילית – על פי עמדת רשות המיסים לא ניתן לסתור את החזקה ולהפריד את הנכסים. חשוב לציין שבנסיבות מאוד ספציפיות יש בסיס לטענה שניתן לסתור את החזקה גם ללא קיומו של הסכם ממון, אולם דבר זה ידרוש בירור משפטי מעמיק.

 

האם קיימת בין בני הזוג הפרדת רכוש בפועל?

כדי לברר זאת, יש לשאול מספר שאלות משנה, המתייחסות לדירת מגורים שבבעלות אחד מבני הזוג ורשומה על שמו.

 

  1. האם הדירה נרכשה לפני הנישואין או לאחר הנישואין?
  2. האם בן הזוג שהדירה אינה רשומה על שמו (בן הזוג השני) השתתף במימון רכישת הדירה? האם הוא נושא בתשלומי המשכנתא או ערב להלוואה?
  3. האם בני הזו משכירים את הדירה או גרים בה?
  4. אם הדירה מושכרת, לאיזה חשבון בנק נכנסים דמי השכירות – לחשבון משותף של בני הזוג או לחשבון נפרד של אותו בן זוג שהדירה רשומה על שמו?
  5. האם הדירה שופצה שיפוץ מסיבי במהלך השנים? אם כן, האם בן הזוג השני השתתף במימון השיפוץ?

 

במקרים מסוימים, מענה לשאלות אלו יוכל לתת ודאות גבוה באשר ליכולות של בני הזוג לסתור את חזקת התא המשפחתי וליהנות מהטבות מס משמעותיות.

 

***

 

מחלקת המיסים בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לשירותכם בבחינת היבטי מיסוי של הסכמי ממון, ובסוגיות אחרות של מיסוי מקרקעין.

 

מאיה כרמי לוברטובסקי היא עו"ד במחלקה, ומובילה את תחום מיסוי המקרקעין.

תגיות: הסכמ | הסכמי ממון