© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הנחיות רשות המסים בעניין היבטי מס בהשקעת SAFE

עסקאות SAFE נותנות מענה לגיוס הון מהיר ויעיל לחברות פרטיות, אשר מתאפיינות, בין היתר, בהיעדר שווי מוסכם. בעסקאות כאלה, נחתם חוזה בין המשקיע לבין החברה, לפיו המשקיע יזרים הון לחברה באופן מידי, אך הקצאת המניות בגינו תתבצע במועד מאוחר יותר. בעסקה כזו ההתמודדות עם שאלת שווי המניות נדחית. התקופה שבין הזרמת ההון לבין המרתו למניות אינה נושאת ריבית, ובעת מימוש ההשקעה (המרתה למניות) המשקיע יקבל הנחה לעומת המשקיעים בגיוס הרחב.

 

לפיכך, עולה השאלה: האם ההנחה שהמשקיע מקבל משווי השוק של המניות, מהווה הכנסה מריבית ועליו לשלם על כך מס?

 

יודגש כי אם ההטבה מהווה הכנסה מריבית, החברה צריכה לנכות מס במקור בעת המימוש. כיוון שהחברה לא משלמת למשקיע כסף בעת המימוש, אלא מעבירה לו מניות, המשמעות של חובת "ניכוי" כזו היא שהחברה צריכה להוציא כסף מעצמה ולהעביר לרשות המסים.

 

עמדת הרשות

 

עד פרסום ההנחיה במאי 2023, רשות המסים לא הביעה עמדה רשמית בעניין. יחד עם זאת, נראה היה שבמקרים כאלה קיים סיכון משמעותי שהרשות תקבע שהשקעה כזו תיחשב כהכנסה מריבית לבעל ה-SAFE. כלומר, אירוע ההמרה של ה-SAFE למניות נתפס כאירוע מימוש של זכות שניתנה בעבר. וההפרש בין המחיר שבו המשקיע מקבל את המניות לבין מחיר השוק שלהן (שלמעשה הינו רכיב ההנחה), ייחשב כריבית שניתנה למשקיע, שעליה יש לשלם מס.

 

במסגרת ההנחיה, רשות המסים הביעה לראשונה את עמדתה בנוגע להשקעות SAFE, וקבעה כי בתנאים מסוימים, ההשקעה במסגרת עסקה שכזו תיחשב כמקדמה על חשבון מניות, ומשכך, לא יחול אירוע מס ולא תחול חובת ניכוי מס במקור במועד המימוש של ההשקעה.

 

עם זאת, במסגרת ההנחיה, פרסמה הרשות רשימה ארוכה של תנאים ביחס לפרופיל החברה, לתנאי חוזה ההשקעה ולאירוע ההמרה, באופן שמקשה על קבלת הפטור, ודורש בחינה מעמיקה של כל מקרה לגופו.

 

עיקרי התנאים

 

  1. החברה היא חברה פרטית תושבת ישראל, הפועלת בתחום ההייטק ומרבית הוצאותיה הינן הוצאות מו"פ (או ייצור או שיווק מוצרים אשר פותחו על ידה במסגרת פעילות המו"פ).
  2. עיקר שוויים של הנכסים בהם מחזיקה החברה אינו בזכויות במקרקעין.
  3. החברה לא ביצעה גיוס הון לפי שווי מניה ידוע בפרק זמן של שלושה חודשים לפני מועד הסגירה של הסכם ה-SAFE.
  4. סכום השקעת ה-SAFE עבור משקיע אחד אינו עולה על 40 מיליון ₪.
  5. הסכם ההשקעה מתנה את העברת ה-SAFE בהסכמת החברה (למעט העברה לנעבר מותר הקבוע מראש בהסכם).
  6. למשקיע אין זכות להחזר כספי השקעתו שלא על דרך המרה למניות החברה או קבלת תמורה בסכום שהיה מקבל עבור המניות, אם היו ממומשות במסגרת מכירה של כלל המניות בחברה, למעט במקרים מסוימים.
  7. המרת ה-SAFE למניות תהיה אך ורק בהתאם למנגנון שנקבע מראש בהסכם, בעת גיוס הון, הנפקה בבורסה, אירוע מסוג אקזיט או אירוע של מכירת מרבית או כל נכסי החברה.
  8. על פי הסכם ה-SAFE, המשקיע לא זכאי לריבית, תמלוגים או כל תשואה אחרת, ממועד ההשקעה ועד למועד המימוש.
  9. גובה ההנחה למשקיע באירוע המימוש אינו משתנה כפונקציה לינארית של הזמן.
  10. החברה לא תדרוש הוצאות מימון לצרכי מס בגין ה-SAFE.

 

הרשימה לעיל לא מכילה את כלל התנאים שנקבעו בהנחיית רשות המסים.

 

יישומים בפועל של ההנחיה

 

כמו כן, ההנחיה מפרטת את התנאים הנדרשים להמרת ה-SAFE למניות ולמימוש המניות. הנחיית רשות המסים קובעת גם כי במידה והעסקה אינה עומדת בתנאים המפורטים בהנחיה, היא תיבחן על פי כלל הנסיבות.

 

בנוסף, יש לציין כי במסגרת ההנחיה רשות המסים שומרת לעצמה את הזכות לבחון את סיווג ההכנסה ממכירת המניות בידי המשקיע, בשל נסיבותיו הספציפיות של המשקיע.

 

ריבוי התנאים ומורכבותם לא מאפשר להתייחס להנחיה כאל "מדריך", היות שיש יוצאים מן הכלל רבים, ושיקולים פרטניים. נראה שרשות המסים עשתה מאמץ כדי להגביר את הוודאות בנוגע למיסוי השקעות SAFE ולהקל על משקיעים בהשקעות אלו. אולם, ספק אם די בהנחיה זו כדי ליצור וודאות כזו, שכן היא מתייחסת למקרים ספציפיים למדי. עם זאת, יש בהנחיה כדי ללמד על הלך הרוח של רשות המסים, שכאשר ההשקעה היא במהותה השקעת הון ולא חוב, היחס אליה יהיה כמקדמה על חשבון המניות, ולא כהלוואה נושאת ריבית החייבת במס.

 

***

 

מחלקת המס ומחלקת התאגידים בברנע ג'פה לנדה עומדות לרשותכם בשאלות הקשורות בניסוח הסכמי SAFE וליווי השקעות מסוג זה, ובסוגיות המס הנובעות מאלה.

 

עו"ד חנא דאהר הוא שותף במחלקת המס במשרד.

תגיות: SAFE | אירוע מס | רשות המסים