© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חברות ארנק – הצעת חוק לחקיקת מס במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018

לאחרונה סיימה ועדת הכספים את הדיונים בדבר הוספת חקיקת מס בנוגע ל'חברות ארנק' (חברות בבעלות יחידים, הנותנים באמצעותן שירותים) במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018.  

במסגרת הדיונים, רוככה במעט הצעת החוק המקורית ואף הומתקה לתקופה מסוימת. ועדת הכספים החליטה, כי רווחי חברות הארנק ימוסו כאילו היו הן רווחיו של בעל השליטה המחזיק בה כהכנסה מעסק, ממשלח יד או ממשכורת, קרי, בשיעור המס השולי של בעל השליטה (עד 48%) במקום בשיעור מס חברות (כיום 25% וצפוי לרדת בשנה הבאה ל 24%).

כמו כן, נקבעו הוראות בדבר מיסוי נכסי חברות הארנק. 

חשוב לציין, כי במסגרת דיוני ועדת הכספים צומצמו כללי המיסוי של חברות הארנק בנוגע לחלק מהחברות המוחזקות על ידי בעלי מקצועות חופשיים.

כמו כן, נקבע כי לעניין מיסוי רווחים קיימים באותן חברות לא יבוצע מיסוי דיבידנד רעיוני (חלוקה) באופן אוטומטי, אלא על ידי ועדה ציבורית ואף זאת, במגבלות שלהלן:

  1. רווחים שהצטברו עד לסך של 5 מיליון ש"ח לא יהיו כפופים לחקיקה החדשה;
  2. חלוקה של עד 50% בלבד מהרווחים שנצברו בחברה ושמקורם אינו מרווחים שנצברו בחמש השנים שקדמו לאותה חלוקה;
  3. מיסוי בעל השליטה בחברה יחול כל עוד יתרת הרווחים שתיוותר בחברה לא תהיה נמוכה מ-3 מיליון ש"ח.

 

המתקת הגלולה הגיעה באצטלה של הוראת שעה לשנת 2017, על פיה תתאפשר חלוקת דיבידנד בשיעור מס מופחת של 25% ולא 30% וללא חבות נוספת במס יסף, אשר שיעורו אמור לעלות ל 3% (2% היום). 

חשוב לציין כי חקיקה בנושא צפויה להתקבל עד סוף השנה.

 

האמנה המולטילטרלית בדבר סיוע מנהלי הדדי בענייני מס

 

בנובמבר האחרון הצטרפה ישראל ללמעלה מ-100 מדינות אשר חתמו על האמנה המולטילטרלית בדבר סיוע מנהלי הדדי בענייני מס. האמנה תיכנס לתוקפה ב-1 לינואר 2017. אמנה זו מטעם ארגון ה-OECD ומועצת ה-EU נועדה ככלי לשיתוף פעולה בענייני מס ולהתמודדות בהימנעות ובהתחמקות ממס.

בין הוראות האמנה שיתופי פעולה בנושאים הבאים: חילופי מידע (ספציפי, אוטומטי, וספונטאני), סיוע  בביקורות מס סימולטניות, נוכחות של נציגי מדינה אחת בביקורות מס במדינה האחרת, סיוע בהליכי גבייה מיסויים, שירות העברת מסמכים ועוד.

יחד עם זאת, מדינת ישראל הודיעה שלא תחיל על עצמה את הסעיפים הנוגעים לסיוע בהליכי הגביה, העברת מסמכים ונוכחות של נציגים זרים בביקורות מס בישראל.

 

הסתייגויות אלו כמעט ומרוקנות מתוכן את האמנה וזאת במיוחד לאור הצטרפות מדינת ישראל ל- COMMON REPORTING STANDARD – תקן שיתוף מידע רב לאומי בין מדינות אשר יחל בסוף שנת 2018 ולמעלה מ-50 אמנות מס הבילטרליות עליהן חתומה מדינת ישראל.