© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מהי תקרת הפטור ממס שבח?

לאחרונה ניתן פסק דין חדש בוועדת ערר מיסוי מקרקעין העוסק בעניין מיסוי דירת יוקרה.

 

השאלה הנדונה בוועדת הערר היתה, האם במכירה של דירת יוקרה על-ידי מספר מוכרים, זכאי כל אחד מהמוכרים לפטור ממס שבח בגובה מלוא סכום תקרת הפטור הקבועה בחוק לדירה יחידה, כטענת המוכרים, או שמא תקרת הפטור היא אחת ביחס לשווי המכירה של הדירה כולה, ולפיכך כל אחד מהמוכרים זכאי לחלק יחסי מסכום תקרת הפטור, כפי חלקו בדירה, כטענת רשות המיסים.

 

על פי החוק, בעל דירה יחידה זכאי לפטור ממס שבח בעת מכירתה בגובה תקרת הפטור שבחוק, אשר עומדת כיום על סך של כ-4.6 מיליון ₪.

במקרה בו עוסק פסק הדין, לאור שווי הדירה, אשר נמכרה בסך של מעל 10 מיליון ש"ח ולאור העובדה שהמוכרים, בעלי הזכויות בדירה, הינם תאים משפחתיים נפרדים (כתא משפחתי אחד נחשבים הורים וילדיהם מתחת לגיל 18), כל אחד משני בעלי הזכויות בדירה ביקש פטור במלוא גובה תקרת הפטור. עמדת רשות המיסים הינה שהפטור ניתן עבור הדירה כולה ולא עבור כל מוכר בנפרד.

 

ועדת הערר קבעה, כי ככל ומדובר במוכרים שאינם בעלי אותו תא משפחתי, והפטור המבוקש הוא בגין מכירת דירה יחידה, אזי הפטור יינתן עבור כל מוכר ומוכר בנפרד ולא עבור הדירה כולה, וזאת, כאמור בשונה מעמדת רשות המיסים.

 

קיימת אפשרות סבירה שרשות המיסים תגיש ערעור על ההחלטה.

 

יצויין, כי בפסק דין מירה אריאל (2017) נדונה סוגיה דומה אך שונה. במקרה זה, נמכרה דירת ירושה, אשר במסגרת מכירתה התבקש פטור בגין מכירת דירת ירושה (לפי סעיף 49ב(5)) ובית המשפט קבע, כי במקרה בו מבוקש פטור בגין מכירת דירת ירושה, הפטור שייך למוריש עצמו. לפיכך, במקרה בו יהיו מספר יורשים, לא ניתן יהיה להעניק את הפטור לכל יורש בנפרד. בהקשר זה, טען אחד מחברי הוועדה כי "הניסוח של סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין מרמז על תקרה למוריש, שהייתה צריכה לעבור כתקרה ליורשים, שהרי הם באים בנעלי המוריש".

 

***

מאיה זיסר הינה שותפה במחלקת הנדל”ן במשרד הרנע ג'פה לנדה, והילי מיכאלי  היא עורכת דין במחלקת הנדל"ן במשרד. 

 

 

 

תגיות: דירות יוקרה | מס שבח