© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

אישור הצעת חוק התכנון והבנייה – פטור מהיטל השבחה במקרים מסוימים

בחודש יולי 2018, אושרה בכנסת בקריאה שניה ושלישית הצעת חוק העוסקת בחובת תשלום היטל השבחה לבעלי דירות המבקשים למכור נכס בגין תכנית מתאר כוללנית.

 

עד היום, כאשר בעל דירה ביקש למכור נכס היה עליו לשלם היטל השבחה, גם כאשר הייתה קיימת תכנית מתאר כוללנית ביחס לנכס (לרוב תכנית עירונית כללית, למשל כזו המאפשרת בנייה נוספת על הגג, בניית מרתפים ועוד).

 

הצעת החוק עדכנה את הגדרת המונח "תכנית", וקבעה, כי תכנית מתאר כוללנית לא תחשב לתכנית. כלומר, מעתה, חבות בהיטל השבחה בעת מכירת נכס תחול רק במקרים בהם קיימת תכנית מפורטת, אשר מאפשרת להוציא היתרי בניה למימוש הזכויות, ולא תכנית כוללנית.

 

בנוסף, הצעת החוק קובעת כי במקרה בו תאושר תכנית נושאית, אשר מעניקה זכויות בניה לרכוש המשותף, אך בפועל, מימוש זכויות הבניה מתאפשר רק לדייר מסוים מהבניין, אזי, אותו דייר בלבד, יחויב בהיטל ההשבחה. כך לדוגמה, בנכס בו קיימת תכנית על פיה ניתן לבנות חדר יציאה לגג – חובת תשלום היטל ההשבחה תחול רק על בעל דירת הגג שיכול לממש את הזכויות על פי התכנית.

 

הצעת החוק מסדירה גם את נושא תשלום האגרה לרשות המקומית עבור עריכת שומת השבחה. במידה ושולמה אגרה, היא תופחת מסכום היטל ההשבחה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום האגרה ועד ליום הניכוי. במידה וקיים פטור מתשלום היטל השבחה על פי השומה, תוחזר האגרה ששולמה (למעט במספר מקרים).

תגיות: היטל השבחה