© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ביהמ"ש העליון: משפחה שעשתה שימוש חורג בקרקע חקלאית, תפנה אותה ותשלם 7 מיליון ₪ בגין דמי שימוש ראויים

בית המשפט העליון דוחה את הערעור על פסק הדין של בית המשפט המחוזי, במסגרתו התקבלה תביעת רמ"י, ונקבע כי המערערים, החברים באגודה שיתופית, ישיבו לידיה מקרקעין המוחזקים בידיהם כשהם ריקים מכל מבנה בלתי חוקי וישלמו לה דמי שימוש ראויים בסך של 7 מיליון ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

 

בית המשפט הבהיר כי מערכת היחסים בין הצדדים מוסדרת בהסכם משבצת, שנחתם בין המשיבה לאגודה, לפיו תכלית השכרת הקרקע לאגודה היא למטרות חקלאות בלבד. התנהלותם החמורה והקיצונית של המערערים, הפרה את הוראות הסכם המשבצת באופן בוטה, והקנתה למשיבה לפי סעיף 8 להסכם המשבצת זכות לבטל את ההסכם ולקבל בחזרה לרשותה את נחלות המערערים.

 

בית המשפט הדגיש כי תכליתו העיקרית של הסכם המשבצת הינה ניצול הקרקע למטרות חקלאיות בלבד. משנפגעת תכלית ההסכם אזי נשמט היסוד הבסיסי ביותר להתקשרות בו. מקום בו תכלית ההסכם אינה מוגשמת, יש להותיר בידי רמ"י את ההליכים לבטלו.

 

טענת המערערים היתה כי זכותם הינה של חוכרים לדורות נדחתה, שכן חבר אגודה הוא בר רשות של האגודה ולא חוכר לדורות. בית המשפט דחה את טענתם כי יש להשאיר בחזקתם את החלקות ובהן מבני המגורים בהם הם חיים וקבע כי ברגע שהופר ההסכם, אין כל נסיבה המצדיקה הימנעות מהפעלת זכות הביטול וההשבה. דרישת המשיבים לקבל את עלות בניית מבני המגורים מהם הם נדרשים להתפנות נדחתה גם כן.

תגיות: השבת קרקע לרמ"י | עבירה בקרקע חקלאית | שימוש חורג בקרקע חקלאית