© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

האם מותר להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?

בפסק דין של המפקחת על רישום מקרקעין שניתן לאחרונה נדונה, בין השאר, שאלת התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון בית משותף.

 

כידוע, החלטות בקשר לשימוש ברכוש המשותף מתקבלות באסיפה הכללית של דיירי הבית המשותף. בימים אלה תלויה הצעת חוק בנושא ולפיה נדרשת הסכמת רוב מיוחד של 2/3 מבעלי הדירות להתקנת עמדת טעינה חשמלית בחניה משותפת. בינתיים, הקמה של עמדות טעינה מסוג זה כפופה לתקנון הבית המשותף.

 

תקנון מוסכם ותקנון מצוי

 

ככל שבעלי הדירות בבית משותף לא ניסחו הוראות ספציפיות כ"תקנון מוסכם" יחול על בעלי הדירות התקנון המצוי. לפי תקנון זה, בעל דירה אינו רשאי לעשות בדירתו שינויים או תיקונים הפוגעים או עשויים לסכן את הרכוש המשותף, או עשויים לשנות את ערכו, אלא אם קיבל את הסכמת האסיפה הכללית של בעלי הדירות.

 

אולם, דייר רשאי לעשות שינוי ושימוש בשטחים משותפים ללא צורך בהסכמת שאר בעלי הדירות, כל עוד מתקיימים שני תנאים:

 

1. השימוש הוא סביר.

 

2. לא נפגעת זכותם של שאר בעלי הדירות לעשות שימוש סביר דומה.

 

 

במקרה שנדון, דיירת בבית המשותף התקינה עמדת טעינה חשמלית פרטית בחנייתה ללא הסכמת דיירי הבית המשותף, תוך שהיא מבצעת עבודות לשם ההתקנה ברכוש המשותף. נציגות הבית המשותף הגישה כנגדה תביעה ל"צו עשה" אשר יורה לפרק את עמדת הטעינה הפרטית שהותקנה, לשלם בעבור הנזקים שנגרמו ולהחזיר את המצב לקדמותו.

 

הנציגות טענה שהתקנת עמדת הטעינה היוותה סיכון לכלל בעלי הדירות, סיכון לרכוש המשותף, לחניון ולרכבים המצויים בו. בנוסף טענה הנציגות, כי ההתקנה נעשתה ללא הסכמת ואישור בעלי הדירות ועל כן עומדת בניגוד לתקנון הבית המשותף.

 

במהלך הדיון מונה מומחה מוסכם, אשר התבקש לדון בסוגיית מסוכנות ההתקנה ומהן הפעולות הנדרשות לשם הסרת המסוכנות, ככל שישנה.

 

פסק הדין

 

פעולות הדיירת נעשו בניגוד לחוק ואינן יכולות להיחשב כפעולה סבירה או שימוש סביר ברכוש המשותף, מהסיבות הבאות:

 

1. הדיירת פעלה על דעת עצמה וללא הסכמת האסיפה הכללית כפי שמורה התקנון.

 

2. התקנת עמדת הטעינה על ידי הדיירת הותירה פתחים בתקרת החניון ללא סגירתם. מכיוון שכך, ההתקנה מהווה שינוי אסור ברכוש המשותף, היות שיש בה כדי לסכן את הרכוש המשותף.

 

3. חיבור החשמל אותו ביצעה הדיירת נעשה בניגוד להנחיות חוק החשמל ולכן, אינו יכול להיחשב כפעולה סבירה.

 

4. לא מתאפשרת התחברות דומה של בעלי דירות נוספים בבית המשותף. הדבר נוגד את הדין הקובע כי שימוש סביר ברכוש המשותף אינו יכול להיות שימוש המונע מבעלי דירות אחרים שימוש דומה.

 

למרות קביעות אלה, המפקחת פסקה, כי כל עוד לא קמה תשתית טעינה חשמלית לכל הדיירים, יש להתיר לדיירת להשאיר את עמדת הטעינה, ואולם, עליה להתחבר ללוח החשמל הציבורי (המשמש את הרכוש המשותף) באמצעות מונה חשמל, במקום החיבור הפרטי לדירתה, וזאת בהתאם לחוק החשמל.

 

***

משרד עורכי דין ברנע עומד לרשותכם בכל שאלה בנושא זה ובנושאים אחרים. 

תגיות: בית משותף | עמדת טעינה | רכב חשמלי