© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

זכותו של דייר בבית משותף להתקין תשתית לעמדת טעינה לרכב חשמלי

בעלי דירה בבית משותף הגישו לאחרונה תביעה כנגד בעלי דירה אחרת, בעניין התקנת תשתית לעמדת טעינה לרכב חשמלי. המפקחת על רישום מקרקעין דחתה את התביעה, בעודה מתבססת, בין היתר, על הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת ב-2022. החלטה זו ביקשה להסדיר את ההתקנה של עמדות הטעינה לרכב חשמלי בבית משותף, תוך קביעת איזון ראוי בין זכות הקניין של בעלי הדירות ברכוש המשותף, לבין הצורך של בעל דירה יחיד להשתמש ברכוש המשותף להעברת תשתית מתאימה.

טענות התביעה

התובעים טענו כי עבודות התשתית שביצעו הדיירים כללו "הנחת שרוולי ברזל, חציבה, קדיחת חורים והרס רב של הרכוש המשותף". כמו כן, הם טענו כי העבודות בוצעו ללא הודעה מוקדמת, ללא רשות, מבלי שניתן אישור בעלי הדירות בבית המשותף ותוך יצירת סיכונים לבאי הבית. עוד טענו התובעים, כי העבודות עולות כדי שינוי ופגיעה ברכוש המשותף ומדובר בשימוש ייחודי של הנתבעים ברכוש המשותף, אשר נדרשת לו הסכמה של כל בעלי הדירות.

טענות ההגנה

מנגד, הנתבעים טענו כי ברכוש המשותף הותקן כבל חשמל בלבד, מהחניה הצמודה לדירת הנתבעים ועד לדירתם. לדבריהם, הכבל הותקן באופן בטיחותי, אסתטי ומינימלי, בשיטת "התקנה סמויה", בהתאם להנחיות מתקין מוסמך של עמדות טעינה לרכב חשמלי. הנתבעים טענו עוד כי העבודות בוצעו בהתאם לדין ולהנחיות הממשלתיות של רשות החשמל, בשים לב כי המדובר בשימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף, ברוח התקופה והקידמה המעודדת מעבר לרכבים חשמליים והפחתת זיהום האוויר. הם הוסיפו וטענו, כי ניתן אישור חשמלאי בודק מוסמך לתקינות העבודות ולעמדת הטעינה, וכי התקבל אישור נציגות הבית המשותף מראש, והסכמת כל יתר בעלי הדירות להתקנה.

שימוש סביר

בהמשך לקיום ביקור של המפקחת בבניין במעמד הצדדים, דחתה המפקחת את התביעה, כאמור. על פי הקביעה העדכנית, כל בעל דירה בבית משותף רשאי לעשות שימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף, מבלי שנדרשת הסכמה של בעלי הדירות האחרים בבניין. שימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף הוא כל שימוש העונה על הצרכים הלגיטימיים של בעלי הדירות, התואם את ייעודו של הרכוש והמאפשר קיום בבית המשותף בצורה נאותה ומתקבלת על הדעת.

 

כמו כן, התייחסה המפקחת לתיקון מס' 36 להצעת החוק בנושא התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף אשר הונחה על שולחן הכנסת. תכליתה של ההצעה היא הסדרה של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, תוך שאיפה לאזן בין זכות הקניין שיש לבעלי הדירות ברכוש המשותף, לבין הרצון לשחרר חסמים לביצוע התקנת עמדות טעינה.

 

ההסדר המוצע בהצעת החוק מבחין בין התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניה הצמודה לדירה בבית משותף (חניה פרטית) לבין התקנת עמדת טעינה בחניה שהיא חלק מהרכוש המשותף (חניה משותפת). הסדר זה משמש ברירת מחדל, כל עוד לא נקבע הסדר מיוחד בתקנון הבית המשותף המוסכם (ראה תקנון מוסכם ותקנון ומצוי) .

 

בהתייחס להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניה הצמודה לדירה בבית משותף (חניה פרטית) המחוברת לחיבור דירתי, הוצע לקבוע כי בעל דירה רשאי לעשות כן, לרבות התקנת התשתית הקשורה לעמדת הטעינה ברכוש המשותף, מבלי שנדרשת הסכמה של בעלי הדירות האחרים בבית המשותף. זאת, תוך מסירת הודעה מוקדמת בכתב לנציגות הבית המשותף ולכל בעלי הדירות, לגבי הכוונה להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי כאמור.

סיכום ההחלטה

המפקחת ציינה כי לצורך התקנת עמדה כאמור, המחוברת לחיבור חשמל דירתי, לא נדרשת הסכמה של בעלי הדירות בבית המשותף. יחד עם זאת, ההתקנה חייבת להיעשות בכפוף לעמידה בתנאים. תכלית התנאים היא להבטיח תקינות ההתקנה, לרבות היבטי בטיחות ולוודא שאין בהתקנה כדי למנוע שימוש דומה מבעלי דירות אחרים בבית המשותף ובהשענות על ההסדר המובא בהצעת החוק כאמור.

 

***

 

מחלקת הנדל"ן בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה בסוגיות של התקנת עמדות טעינה וסוגיות בית משותף אחרות.

 

עו"ד מאיה זיסר היא שותפה במחלקת הנדל"ן המסחרי במשרד.