© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

משרד השיכון מאפשר לחברות בנייה זרות לראשונה לפעול בישראל

בחודש מרץ האחרון אימצה הממשלה את המלצות קבינט הדיור לבחינת קריטריונים להבאת חברות בנייה זרות במטרה להביא לגידול בהיקף פעילות הבנייה למגורים בארץ.

בין היתר, הוחלט על הקמת מאגר של 6 חברות בנייה זרות בעלות ניסיון בתחום הבנייה למגורים, שייבחרו בהליך של קול קורא (מכרז) אשר ייקבע את תנאי הסף והקריטריונים שעל המציעים לעמוד בהם ואת תנאי הזכייה.

המאגר יוקם לתקופה של 5 שנים. במהלכן יוכלו חברות הבנייה הזרות לבנות בישראל ולהביא עד 1,000 עובדים זרים לצורך העסקתם בעבודות רטובות בלבד בפרויקטים של בנייה למגורים.

בנוסף, הוחלט כי חברות הבנייה יוכלו לפעול בישראל כקבלני ביצוע גם בקבלנות משנה ואף ליצור מיזם משותף (Joint Venture) עם גורם ישראלי.

 

לאחר קבלת ההחלטה פורסם קול קורא (23.3.16) אך בשבוע שעבר פורסם קול קורא מתוקן ובו הקלות משמעותיות בתנאי הסף למכרז (וכנגזרת את אופן בחינת ההצעות ומשקל הקריטריונים) במטרה לעודד חברות בנייה זרות נוספות לגשת ולהתמודד במכרז.

מעיון בתנאי המכרז המתוקן ניתן למצוא הקלות רבות ומשמעותיות, כגון הקלות בקריטריונים הפיננסים – במכרז הישן נדרשו חברות הבנייה הזרות להציג מחזור הכנסות שנתי של 500 מיליון דולר בעוד במכרז החדש עליהן להציג מחזור הכנסות שנתי של 300 מיליון דולר בלבד.

כך גם ניתן למצוא הקלות נוספות בקריטריונים המתייחסים לכוח האדם של חברות הבנייה הזרות – אם במכרז הישן מנהל עבודה היה נדרש לוותק מינימלי ממוצע של 5 שנים, היום, לפני תנאי המכרז החדש, אינו נדרש מנהל העבודה לוותק מינימלי כלשהו. כך גם מספר שנות הוותק של מהנדסי הביצוע הופחתו    מ – 10 שנים ל – 8 שנים בלבד.

 

כתוצאה משינוי תנאי המכרז ובמטרה לעודד חברות בנייה נוספות לגשת למכרז, החליט משרד השיכון והבינוי לדחות את מועד סגירת המכרז עד ליום 1.8.16.

 

למכרז המלא לחברות בנייה זרות לצורך ביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל, לחץ כאן