© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מתי כספי רוכשי הדירות שייכים לבנק ולא ליזם?

רוכשי דירות הגישו תביעה כנגד יזם שמכר להם דירות בפרויקט ביהוד-מונוסון בגין נזקים שנגרמו להם בשל איחור משמעותי במסירת הדירות. בית המשפט השלום קיבל את תביעתם ופסק לטובתם פיצויים זאת בגין האיחור.

 

נוכח חובו של היזם כלפי הרוכשים ועל בסיס הטענה כי קיים חשש ממשי לכך שהיזם לא יוכל לשלם את הפיצוי שנפסק כנגדו לאור כמות נכבדה של תביעות העומדות נגדו, עתרו הרוכשים לבית המשפט המחוזי בחיפה. בעתירה ביקשו מבית המשפט להורות על מתן שני סעדים זמניים: 

  1. עיקול זמני של כספי יתרת התמורה שכל אחד מהרוכשים נדרש לשלם ליזם עבור הדירה, וזאת עד לגובה סכום הפיצוי האישי שהצטבר עבורם.
  2. עיקול זמני על כספי היזם המצויים בחשבון הליווי של החברה וזאת באשר לרוכשים שסכום הפיצוי שנפסק להם על פי החוק (פיצוי סטטוטורי) גבוה מיתרת הכספים שעליהם לשלם ליזם עבור רכישת הדירה.

זכות הבנק גוברת

הבנק המלווה של הפרויקט (בנק הפועלים) התנגד לעתירת הרוכשים. הבנק טען כי אין להיעתר לבקשה למתן סעד זמני מאחר וזכויות היזם לקבל כספים מאת הרוכשים הועברו לטובת הבנק המלווה ושועבדו לטובתו. אין לרוכשים כל זכות לעקל זכויות השייכות לבנק המלווה, ושכלל אינן שייכות או אמורות להיות משולמות ליזם. הבנק הדגיש כי הוא איננו צד לתביעה שהתנהלה ו/או מתנהלת ואינו נכון "להיגרר" להליך. הבנק מתנגד לכך שיינתן כל סעד שמשמעותו פגיעה בזכויות הבנק ובניגוד להתחייבות חוזית של התובעים כלפיו.

 

לאחר בחינת טענות הצדדים, בית המשפט המחוזי קיבל את טענת הבנק ודחה את עתירת הרוכשים. נקבע כי אמנם תביעת הרוכשים כנגד היזם התקבלה והיזם חויב על פי פסק דין לשלם להם סכומים לא מבוטלים, אך זכותו של הבנק המלווה על הכספים שהפקידו הרוכשים גוברת על זכויות הרוכשים בהם. בית המשפט ציין כי ליזם אין כלל זכויות בכספים אותם מבקשים הרוכשים לעקל בסעד זמני עצמי.

 

***

משרד ברנע נמצא לשירותכם בשאלות בנושאי נדל"ן ונושאים אחרים. 

***

תגיות: סעד זמני | ערבות