© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

בית המשפט: ליקויים חמורים בעמותה לא יובילו לפירוקה, בשל חשיבותה לציבור

בית המשפט המחוזי בתל אביב, קבע כי עמותת "משפחה חדשה" לא תפורק, זאת למרות הליקויים החמורים הנוגעים למנכ"לית במסגרת התנהלות העמותה. בכך, קיבל בית המשפט את ההסכמות שהושגו בין רשם העמותות לעמותת משפחה חדשה.

 

עמותת משפחה חדשה עוסקת בקידום ההכרה במשפחות אלטרנטיביות, באמצעות מתן שירותים משפטיים והנפקת "תעודות זוגיות", שלפי העמותה, מזכות את המחזיקים בהן בזכויות השוות לזכויות בני זוג נשואים.

 

במהלך ביקורת שערך רשם העמותות על פעילות העמותה, עלו ליקויים חמורים בהתנהלות העמותה בכלל, ובקשר עם פעולות שביצעה המנכ"לית בפרט. הליקויים העיקריים שעלו במסגרת הביקורת נגעו להתקשרויות של העמותה עם חברה בבעלות המנכ"לית ומקורבים למנכ"לית, וכן שכר מופרז ששולם למנכ"לית.

 

לטענת הרשם, ההתקשרויות נעשו ללא הליך בחירה סדור, תוך תשלום דמי שימוש על תעודות הזוגיות לחברה בבעלות המנכ"לית ורכישת שירותי פרסום מחברה בבעלות חלקית של אחיה של המנכ"לית ללא בחינת חלופות נוספות. בנוסף, סיווגה העמותה שירותים משפטיים שהעניקה כתרומות במקום כשכר טרחה במסגרת הדיווחים הכספיים לרשם העמותות. לפיכך, נטען בביקורת, לא היה פיקוח יעיל על קבלת ההחלטות בדבר התקשרויות אלו מטעם מוסדות העמותה.

 

כל אלו, לצד העובדה שבמקרה המדובר, המנכ"לית (שהיא גם אחת ממייסדות העמותה)  היא זו שריכזה את כל הסמכויות בתחום הכספי והתפעולי, העלו חשש ממשי לחלוקת רווחים אסורה למנכ"לית העמותה ולניצול הטבות המס של העמותה (מכוח היותה מלכ"ר), לכאורה לשם התחמקות מתשלום מס.

 

פשרה לטובת הציבור

 

למרות הליקויים שנמצאו בביקורת ושנחשבו "כליקויים חמורים ביותר", הושגה פשרה בין נציגי העמותה לבין רשם העמותות – שבעקבותיה לא פורקה העמותה. ההסכמות הושגו לאור העובדה שמשמעות מתן צו פירוק לעמותה עלול להשפיע על ציבור רחב של אנשים שנעזרים בשירותי העמותה. אי לכך, מטרת ההסכמות היא לעמוד בדרישות הדין בנוגע לעמותות, לתת ביטוי לתרומתה של המנכ"לית ולהוזיל את השירותים.

 

במסגרת הפשרה שהושגה (וקיבלה את אישור בית-המשפט), הוסכם שהמנכ"לית תשיב לעמותה סכום של 2 מיליון ש"ח שקיבלה מהעמותה בתמורה לשירותים. כמו כן, המנכ"לית התחייבה לבטל את תשלום התמורה עבור תעודות הזוגיות וכן התחייבה לבלעדיות בשימוש בהן. בנוסף, המנכ"לית התחייבה כי היא לא תתחרה בעמותה כל עוד היא נושאת משרה ו/או עובדת בעמותה על כל המשתמע מכך. כמו כן, הוגבל שכרה באופן שלא יעלה על יותר מ5% בשנה ממחזור העמותה. עוד הובהר, כי כל הרווחים משירותים משפטיים שיינתנו מטעם העמותה יסווגו כהכנסה משכר טרחה ולא כתרומה.

 

על רקע הסכמות אלו, בוטל בסופו של דבר הליך הפירוק של העמותה.

 

***

 

משרד ברנע ג'פה לנדה עומד לרשות עמותות, חל"צ וארגוני מגזר שלישי אחרים בכל הקשור בסוגיות של ניהול תקין, מיסוי וסוגיות אחרות.

 

עו"ד שגיא גרוס הוא שותף במחלקת תאגידים ומוביל את תחום העמותות במשרד.

 

תגיות: עמותות | צו פירוק