© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הטסלה היא חשמלית, אבל האם היא אקולוגית?

המפעל של טסלה, שהוקם סמוך לברלין שבגרמניה והיה ערוך להתחיל בייצור מכוניות כבר בקיץ של 2021, קיבל רק לאחרונה את האישורים הרגולטוריים הסביבתיים הנדרשים לצורך התחלת ייצור המכוניות ונחנך היום.

 

עוד בשנת 2019 הכריז מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, כי בכוונתו להקים מפעל בגרמניה לצורך ייצור דגם Y של מכוניות טסלה. המפעל, שהקמתו הושלמה לפני מספר חודשים, כבר מוכן להתחיל בייצור המכוניות. אבל הייצור טרם החל, וזאת מכיוון שלא התקבל במפעל רישיון לפעול באופן מסחרי.

 

כחלק מהרישיון, נדרש המפעל לעמוד בדרישות רגולטוריות וסביבתיות. במסגרת זו, נדרשה טסלה להגיש סקירת השפעה סביבתית לצורך קבלת משוב מהציבור. כפועל יוצא, הוגשו מאות השגות כנגד מתן אישורים למפעל. השגות אלה טופלו באמצעות שימועים ציבוריים, אשר גרמו לעיכובים נוספים בכל הנוגע לרישוי של המפעל.

 

מעבר לכך, הליך הרישוי גרר הפגנות של ארגוני הגנת הסביבה בגרמניה. הארגונים טענו, בין היתר, כי במהלך ייצורה של מכונית טסלה אחת נצרכת כמות גבוהה מדי של מים (זאת ביחס להליכי ייצור של מכוניות אחרות). כמו כן, עלה חשש כי המפעל, אשר ממוקם בסמוך למספר מקורות מים ובתי גידול של בעלי חיים, יפגע פגיעה מהותית באספקת המים לתושבים המקומיים ובמרקם האקולוגי של האזור.

 

לאחר מאבק ממושך של ארגוני הגנת הסביבה ועל רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה (אשר משפיעה באופן ישיר על מחירי הדלק ברחבי אירופה), הרישיון ניתן למפעל. נדמה כי הסוגייה נפתרה לעת עתה. העיתונים בגרמניה מדווחים כי בשבועות הקרובים יחל המפעל לייצר ולספק את המכוניות שהוזמנו כבר לפני מספר חודשים.

 

מקרה זה מצטרף לשורה ארוכה של מקרים מהעת האחרונה אשר מוכיחים כי ההיבט הסביבתי הוא גורם מהותי שאין להתעלם ממנו. המודעות הסביבתית צוברת תאוצה, הן בקרב המחוקקים והרגולטורים והן בקרב האוכלוסייה האזרחית. מודעות זו והופכת לכוח שביכולתו להשפיע ולהפוך למכשול של ממש עבור עסקים ומפעלים, ואלה צריכים להיערך בהתאם.

תגיות: ממשל תאגידי | משפט סביבתי