© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מהלך משמעותי של המשרד להגנת הסביבה – הבטחת שיקום סביבתי בהתאם לעיקרון "המזהם משלם"

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אישרה לאחרונה מנגנון בטוחות לצרכי שיקום נזקי הפסולת התעשייתית של רותם אמפרט (מקבוצת כימיקלים לישראל), כחלק מהדיון בעניין המשך הזיכיון לכריית פוספטים שמוענק כיום לחברה.

המפעל של רותם אמפרט אחראי לכ-80% מהפסולת התעשייתית המיוצרת בישראל מדי שנה ומחזיק את הפסולת במאגרים בשטחי המפעל. הפסולת נערמה במשך עשרות שנים (במאגרים ייעודיים בשטחי המפעל), והגיעה להיקף של למעלה מ-100 מיליון מ"ק המזהמים את הקרקע ומקורות המים באזור.

מנגנון הבטוחות נקבע כתנאי למתן זיכיון להמשך כריית פוספטים, והוחלט כי האחריות "תוטל על מי שיצרו את הסיכון ולא על הסביבה והציבור" (מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן). עיקרי מנגנון הבטוחות כוללים, בין היתר, ערבות בסך 60 מיליון ש"ח שנועדה לשקף את החבות של רותם אמפרט וכוללת הן את שיקום נזקי הכרייה והן את שיקום נזקי הפסולת התעשייתית.
על-פי המנגנון, מוטלת על חברת רותם אמפרט (והחברה האם כימיקלים לישראל) החובה לבצע את תוכניות השיקום על-פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה כתנאי לקבלת ההסכמה להארכת הזיכיון. מדובר בהליך שיקום יקר וארוך שעלול לקחת עשרות שנים.

מדובר במנגנון תקדימי לצורך שיקום נזקים סביבתיים בהיקף עצום, והוא מצטרף לשורה של צעדים הננקטים לצורך הבטחת שיקום סביבתי בהתאם לעיקרון "המזהם משלם".

תגיות: הגנת הסביבה | שיקום סביבתי