© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רפורמת 'רישוי ירוק' – רגולציה סביבתית משולבת במפעלי תעשייה

המשרד להגנת הסביבה פרסם לאחרונה את תזכיר חוק רישוי סביבתי משולב. התזכיר מבוסס על עקרונות הדירקטיבה של מועצת האיחוד האירופי בדבר פליטות מתעשייהוהינו חלק ממאמצי ממשלת ישראל לטיוב הרגולציה הסביבתית ולקידום צמיחה ירוקה.

 

מטרת החוק

מטרתו של החוק המוצע היא לטייב את מערכי הרישוי הקיימים, הן בפן הרגולטורי והן בפן הסביבתי. זאת באמצעות רפורמה כוללת המבוססת על התאמה לסטנדרטים המקובלים באיחוד האירופי, תוך איחוד מספר הליכי רישוי סביבתי קיימים להליך אחד. ההליך יבוצע על-פי לוקחות זמנים ברורים ולפי קריטריונים מקובלים. כך, תחול רגולציה סביבתית חדשה על מפעלים ופעילויות בסקטורים שהם בעלי השפעה ניכרת על הסביבה בישראל. זאת באמצעות הליכי רישוי סביבתי משולב לביצוע פעולות ועיסוקים המתבצעים כיום על-פי היתרים ואישורים שונים. סקטורים אלה כוללים את תעשיית האנרגיה, תעשייה כימית, ייצור ועיבוד מתכות, תעשייה מינראלית, ניהול וטיפול בפסולת, ייצור מזון וגידול בעלי חיים. במרבית הסקטורים נקבע כושר הייצור, שמעליו המפעל נחשב לבעל השפעה משמעותית על הסביבה.

 

תזכיר החוק מבדיל בין שתי רמות של מפעלים הטעונים רישוי סביבתי משולב כמפורט בחוק רמה א' ורמה ב'. החלוקה נעשתה בהתבסס על חלוקה דומה שנעשית באירופה בהתאמה נדרשת למדינת ישראל, כאשר החוק מתייחס באופן מחמיר יותר למפעלי רמה א'.

 

הרישיון הסביבתי המשולב לפי החוק המוצע יאפשר הטמעה של אישורים פרטניים, הניתנים כיום מכוח תקנות שונות, במסגרת הכוללת של הרישוי. הדבר ייעשה באמצעות כינוס חלק ניכר מדרישות הרגולציה שניתנות על-ידי המשרד להגנת הסביבה ולספק למפעלים ועסקים היתר אחד משולב, המתואם גם עם משרדי ממשלה אחרים.

 

ההיתר המשולב שיינתן יהיה למשך 7 שנים ויבוא במקום תנאים סביבתיים ברישיון עסק (אוויר, שפכים, ריח, חומרים מסוכנים, רעש וכו'); היתר פליטה על פי חוק אוויר נקי; היתר רעלים על-פי חוק החומרים המסוכנים; אישורי מנהל לפסולת מסוכנת; וכן הקלות להזרמת שפכים תעשייתיים למערכת הביוב. עם זאת, היתר הזרמה לים על-פי חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים לא יהיה חלק מההיתר המשולב. אף על פי כן מוצע לכלול תיקון עקיף לחוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים לצורך תיאום תהליכי בין מתן היתר הזרמה לים לבין הסדר הרישוי המשולב.

 

במסגרת החוק המוצע יוחלפו הסדרי רישוי בחקיקה הסביבתית הקיימת בהסדרים חלופיים ומעודכנים.

 

לתזכיר החוק לחצו כאן

 

 

חזרה לכל העדכונים