© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חוק ההסדרים 2023-2024: פגיעה משמעותית באיכות הסביבה

טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2023-2024, אשר פורסמה להערות הציבור לאחרונה, כוללת מספר רפורמות להן השפעה ישירה ושלילית על ההתמודדות הממשלתית עם אתגרי איכות הסביבה. החוק, במתכונתו הנוכחית, מחליש משמעותית את כוחו של המשרד להגנת הסביבה במספר אופנים, הכוללים צמצום הרגולציה על המזהמים, ביטול הפיקוח על זיהום מתחנות כוח (מכוח חוק אוויר נקי), ביטול מעמדם של היועצים מטעם המשרד להגנת הסביבה במוסדות התכנון, התרת חריגות מערכי הרעש המותרים ברשויות המקומיות, שינוי הליך הרישוי הסביבתי ועוד.

 

כך למשל, חוק ההסדרים מבקש להפחית את הבירוקרטיה ולפשט את הליך הרישוי של עסקים בישראל (בעזרת תיקון חוק אוויר נקי וקידום רפורמות ברישוי הסביבתי), אך בפועל המהלך של שינוי הליך הרישוי יגביר את כוחן של החברות המזהמות, שכן במסגרת השינויים המוצעים, יתאפשר לגופים מזהמים שלא מסכימים עם החלטות הדרג המקצועי במשרד להגיש השגות למנכ"ל המשרד (מינוי פוליטי של השר), ובכוחו של המנכ"ל יהיה לשנות את ההחלטה ואף לבטלה.

 

שינוי זה מהווה רגרסיה בחקיקה הסביבתית שהחלה לצבור תאוצה בשנים האחרונות, באופן שבו סדר העדיפויות משתנה ושיקולים אישיים וכלכליים יתעלו על השיקולים הסביבתיים והבריאותיים, זאת במיוחד לאור העובדה שהאפשרות להגיש השגות על הקביעות המקצועיות של המשרד להגנת הסביבה תהיה פתוחה אך ורק בפני המפעלים ולא בפני הרשויות המקומיות ואיגודי הערים.

 

היערכות מחדש

 

אין חולק על הצורך בהתייעלות במשרדי הממשלה, אך יש לבחון את העלויות הכרוכות בהתייעלות כפי שהיא מוצעת בטיוטת חוק ההסדרים. נראה כי חוק ההסדרים המתגבש יאלץ את כל השחקנים להיערך מחדש להליך הרישוי הסביבתי ולבחינת השיקולים הסביבתיים במסגרת פעילותם. בתוך כך, נראה כי האינטרס הסביבתי עלול להידחק לשוליים פעם נוספת לטובת שיקולים פוליטיים ובירוקרטיים.

 

***

 

צוות המשפט הסביבתי בברנע ג'פה לנדה ישמח לענות על שאלות הקשורות ברפורמות המוצעות, ולייעץ בסוגיות אחרות בתחומי איכות הסביבה ו-ESG.

 

איזבל פשייב היא עו"ד במחלקה המסחרית במשרד.

תגיות: ESG | הגנת הסביבה