© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

אירופה: חוק חדש לפיקוח על מידע ממכשירים חכמים (מכשירי IoT)

לאחרונה אישר הפרלמנט האירופאי את חוק המידע (EU Data Act). החוק צפוי לחייב יצרנים וספקים של מכשירים חכמים (IoT) וכאלה המעבדים את המידע הנוצר במכשירים החכמים לכללי פעולה חדשים, בכל הקשור בשמירה על פרטיות ואבטחת מידע.

 

החוק מתייחס ליצרנים, משווקים ונותני שירותי מידע של "מכשירים מחוברים" המוגדרים ככאלה שמקבלים, מייצרים או אוספים מידע לגבי הסביבה בה הם נמצאים, יכולים להעביר את המידע הזה הלאה, ושעיבוד המידע אינו המטרה המרכזית של השימוש בהם. כלומר, החוק מכוון למוצרים המכונים "חכמים" (Iot), המאפשרים למשתמש לשלוט על פעולות שונות באופן מקוון ואוספים אגב כך מידע אודות המשתמשים ופעולותיהם (לדוגמה, מערכות תאורה חכמה, שואבי אבק חכמים, פעמוני דלת חכמים וכיו"ב).

 

היבטי החוק

החוק מחייב את יצרני וספקי המוצרים, וכן את מי שמטפל במידע המתקבל מהמכשירים בעמידה בהוראות הבאות:

  • עליהם לאפשר למשתמשים לקבל ולהשתמש במידע שנאגר עליהם באמצעות המכשירים.
  • עליהם לאפשר למשתמשים להעביר את המידע בין שירותים שונים.
  • עליהם לוודא שהמידע שלהם ניתן לשימוש במערכות מגוונות.
  • עליהם לעמוד בהוראות הנוגעות להסדרת שוק המידע באירופה.

בנוסף, החוק מאפשר לגופים ציבוריים אירופאיים לקבל מידע מחברות מסחריות במקרים של נסיבות יוצאות דופן (exceptional circumstances).

 

השלכות החוק

החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף בסוף חודש יולי 2025. ההשלכות המלאות שלו על חברות המייצרות, משווקות ועוסקות במידע שנוגע למכשירים חכמים עדיין אינן ברורות לגמרי. במהלך פרק הזמן עד לכניסתו של החוק לתוקף, יידרשו שינויים מסוימים באופן איסוף ואגירת המידע בידי חברות בתחומים אלה. כמו כן, אנו מעריכים שחברות יידרשו לפתח וליישם נהלים עדכניים ביחס לאיסוף וניהול המידע שמקורו במכשירים חכמים, וכן ביחס לבקשות משתמשים בנוגע למידע כזה. נוסף על האמור, חברות יידרשו לבחון את ההסכמי השימוש במוצרים כך שנושא הבעלות במידע יעלה בקנה אחד עם הוראות החוק.

 

***

 

מחלקת פרטיות ואבטחת מידע וסייבר של ברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בכל שאלה ביחס לרגולציה על מכשירים חכמים, ובשאלות אחרות.

 

ד"ר אבישי קליין הוא שותף בברנע ג'פה לנדה, ועומד בראש המחלקה.

 

מאשה יודשקין היא עורכת דין במחלקה.

 

תגיות: IoT | מכשירים חכמים