© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

בריטניה מגבירה את ההגנה על ילדים באינטרנט

בספטמבר 2023 התקבלה על ידי הפרלמנט הבריטי הצעת חוק בעניין "בטיחות מקוונת", שמטרתה להגביר את הבטיחות והביטחון במרחב המקוון, ובמיוחד את ביטחונם של ילדים שמשתמשים בפלטפורמות מקוונות שונות. החוק נחתם ונכנס לספר החוקים ב-26 באוקטובר.

 

החוק מטיל אחריות משפטית על ספקי שירותי מידע הכוללים אפשרות לשיתוף מידע במישרין בין משתמשים (שירות משתמש למשתמש) ועל מנועי חיפוש. בכלל זאת, רשתות חברתיות, שירותי העברת הודעות, פלטפורמות לשיתוף קטעי וידאו ותמונות ושירותים דומים אחרים.

 

החוק צפוי לחול על ספקי שירותים בין משתמשים ועל מנועי חיפוש שיש להם קשר עם בריטניה, לפי התנאים הבאים:

  • יש להם כמות משמעותית של משתמשים בבריטניה.
  • בריטניה היא אחד משווקי היעד שלהם.
  • תוכן המצוי בהם עלול לגרום לסיכון מהותי או נזק משמעותי לאנשים בבריטניה.

 

שירותים ופלטפורמות הכוללים היבטים שונים של רשת חברתית (למשל: מתן אפשרות לתגובות גולשים, העברת הודעות, חיבור לחברים וכו') עשויים ליפול בגדר הצעת החוק, גם אם היבט זה הוא משני לשירותים אחרים הניתנים בהם.

 

אחריות משפטית

בהתאם להוראות החוק, על חברות ושירותים שהחוק חל עליהם, תהיה אחריות משפטית לביצוע הדברים הבאים:

  • ביצוע הערכת סיכונים לתוכן, ובכלל זאת איתור תכנים שעלולים ליפול תחת הגדרות החוק.
  • הסרת תוכן לא חוקי, לרבות תוכן המקדם פגיעה עצמית; התעללות מינית בילדים; התנהגות כופה; אלימות מינית קיצונית; הונאה; פשעי שנאה; הסתה לאלימות; הגירה בלתי חוקית והברחת בני אדם; קידום או עידוד התאבדות; פורנו נקמה; מכירת סמים או נשק לא חוקיים; ניצול מיני; טֵרור.
  • מתן אפשרות למשתמשים בכל הגילים לסנן תוכן פוגעני ומזיק, דוגמת בריונות.

 

ספקי השירות הגדולים ביותר ואלה שבפעילותם מתקיים סיכון גבוה להפצת תכנים מסוכנים יידרשו לצעדים נוספים:

  • אכיפה של התחייבויות שניתנו למשתמשים בתקנון ובתנאי השימוש בנוגע לבטיחות התכנים – באמצעות הסרת תכנים המפרים את התקנון ותנאי השימוש, גם אם אין איסור חוקי או אחר ביחס להם.
  • מתן כלים למשתמשים בגירים שבכוחם להפחית את הסבירות שייתקלו בסוגים מסוימים של תוכן (דוגמת קידום הפרעות אכילה; פגיעה עצמית; גזענות; אנטישמיות; שנאת נשים וכו').

 

בטיחות ילדים

החוק מחייב ספקי שירותי מידע להגביר את אמצעי הבטיחות המופעלים לגבי ילדים, לרבות:

  • מניעת גישה של ילדים לתכנים מזיקים ולא תואמי גיל. מדובר בתכנים שאינם בלתי חוקיים כשלעצמם, אך שאינם הולמים ביחס לילדים. תכנים אלה כוללים בין היתר – תוכן פורנוגרפי; תוכן שמקדם, מעודד או מספק הנחיות להתאבדות, פגיעה עצמית או הפרעות אכילה (גם אם התוכן לא חוצה את הרף הפלילי); תוכן שמתאר או מעודד אלימות חמורה; תוכן המכיל מעשי בריונות.
  • אכיפת מגבלות גיל ושימוש באמצעים לבדיקת גיל.
  • הגברת השקיפות באשר לסיכונים הנשקפים לילדים המשתמשים בשירותים, לרבות באמצעות פרסום הערכות סיכונים.
  • מתן דרכים ברורות ונגישות להורים ולילדים לדווח על בעיות שונות בפעילות השירות המקוון.

 

שירותים אשר החוק צפוי לחול עליהם, שלא יעמדו בהוראות הצעת החוק, עלולים להיקנס בסכום של עד 18 מיליון ליש"ט, או 10% מההכנסות השנתיות העולמיות שלהם (הגבוה מבניהם). בנוסף, חברות ומנהלים בכירים בהן יהיו חשופים להעמדה לדין פלילי, אם לא יצייתו להוראות שינתנו להם על ידי הרשויות ביחס לבטיחות ילדים, התעללות מינית או ניצול.

 

מהלך כלל אירופאי

הצעת החוק הבריטית מצטרפת למספר יוזמות נוספות המסדירות סוגיות של בטיחות ילדים בשירותים מקוונים בכלל ובמדיה חברתית ומנועי חיפוש בפרט. ה-DSA האירופי, למשל, שייכנס לתוקף מלא בפברואר 2024, מחייב פלטפורמות מקוונות ליישם אמצעי שקיפות וסינון תוכן. זאת ועוד, 'חוק הילדים' הבריטי מ 2004 מיישם את עקרונות ה-GDPR של בריטניה ביחס לשירותי מידע שנמצאים בשימוש בקרב ילדים ומחייב חברות לפעול לשם הבטחת זכויותיהם.

 

חוק הבטיחות המקוונת של בריטניה מעורר ויכוח ממשי. הוראותיו עשויות לחייב חברות לוותר על הצפנה מקצה לקצה של שירותים מסוימים, כדי לאפשר סינון וניהול של תכנים בהתאם להוראותיו. בנוסף, שירותים רבים ושונים יחויבו להחיל מנגנוני אימות גיל, שיכולים להביא לאיסוף מידע אישי נרחב של ילדים על ידם.

מכיוון שרוב הוראות החוק ייכנסו לתוקף רק לאחר תקופת מעבר, וחלק מהתקנות לפיו טרם נחתמו ופורסמו, ההשלכות המלאות של החוק על עסקים עדיין לא ברורות במלואן. לפי הערכות רשות התקשורת הבריטית (OFCOM) הממונה על אכיפת החוק, אכיפה חלקית התלויה באישור התקנות בידי הפרלמנט, תחל ברבעון הרביעי של שנת 2023.

 

צעדים מעשיים

אנו ממליצים לנקוט מספר צעדים מרכזיים כדי להתכונן להוראות הצעת החוק:
1. לבחון את הפעילות המקוונת של העסק כדי לקבוע האם היא עלולה להימצא תחת תחולת החוק:
    א. האם החברה מאפשרת תקשורת מסוג כל שהוא המתבצעת באופן ישיר בין משתמשים?
    ב. האם החברה מספקת יישומי חיפוש?
    ג. האם החברה מכוונת לשוק הבריטי, או שיש לה כמות משמעותית של משתמשים בבריטניה?

2. לוודא שלחברה תנאי שימוש ומדיניות פרטיות ברורים. כדאי לשקול יצירת נוסח פשוט וברור למסמכים אלה, שניתן להבנה בקלות על ידי ילדים.
3. כדאי לבצע DPIA – סקר הערכת סיכונים בנוגע לאבטחה ופרטיות מידע – כדי לזהות פעילות עיבוד מידע בפלטפורמה שעלולה להשפיע על ילדים ועל פרטיותם.
4. לשקול את הצורך להשתמש באימות גיל בפלטפורמה.

 

**

 

מחלקת פרטיות ואבטחת מידע של ברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בכל שאלה ביחס ליישום הוראות החוק וכן בנושאי אבטחת מידע והגנת הפרטיות, ניסוח תוכניות ציות ועוד.

 

ד"ר אבישי קליין הוא שותף בברנע ג'פה לנדה, ועומד בראש המחלקה.

 

מאשה יודשקין היא עורכת דין במחלקה.

 

 

תגיות: אינטרנט של הדברים | בריטניה | פרטיות ילדים