© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ליברה 2.0 – ממטבע גלובאלי לאמצעי תשלום בפלטפורמות הפייסבוק

לאחר שהמיזם השאפתני של פייסבוק, מטבע דיגיטלי גלובאלי ליברה, נתקל בהתנגדות רגולטורים ברחבי העולם, פייסבוק מודיעה על "ליברה 2.0". המיזם עתיד לעבור שינויים מרחיקי לכת שמצד אחד צפויים להוציא את העוקץ מבעייתיות המיזם בעיני הרגולטורים, אבל מצד שני לוותר על החזון – העברה מהירה ופשוטה של מטבע דיגיטלי בין בערך מקובל משתמשים ברחבי העולם, ללא צורך בחשבון בנק.

 

המטבע קליברה תוכנן להיות מטבע "יציב" (stable coin) מגובה בסל מטבעות, שישמור על ערך קבוע ויאפשר גישה לשירותים פיננסיים ללא מתווכים מסורתיים. מטבע כזה, המוצע למיליארדי המשתמשים של הפלטפורמות השונות של פייסבוק, ומחוזק ברוח גבית של תאגידי ענק שגיבו את הפרויקט, איים לייצר אלטרנטיבה עוקפת רגולציה לדולר ולמערכת התשלומים הגלובלית.

 

ליברה 2.0 מוותרת על החזון בכמה היבטים – כחלק מהשינויים ההתמקדות תהיה ביצירת רשת תשלומים מסורתית יותר שתאפשר שימוש במטבעות (בשם stablecoins) הצמודים למטבעות לאומיים, כמו הדולר או אירו (מטבע פיאט) ולא למטבע דיגיטלי יחיד.

 

בנוסף, רשת הבלוקצ'יין של ליברה לא תהיה "נטולת הרשאות" (permissionless), שבה כל אחד רשאי להשתתף ברשת ללא גורם מרכזי שולט אחד, בדומה לקיים כעת ברשת הביטקוין. במקום זאת, גורם מרכזי אחד יהיה אמון על בדיקת ובקרה של ארנקי המשתמשים ברשת, ויפקח על ההעברות בתוך הרשת. הוויתור האחרון נועד להדוף את הביקורת שליברה מאפשרת גם השתתפות של גורמים עבריינים ברשת, ומהווה כר פורה להלבנת הון.

 

בליברה שינו כיוון למערכת סגורה, בה רק שותפים המאושרים על ידה יוכלו לבנות תשתיות, כמו ארנקים, בשביל המטבעות. בנוסף, על מנת להבטיח את קבלת אישורם של הרגולטוריים, ליברה עובדת עם מכלול של רגולטוריים ממעל 20 מדינות.

 

גם אם הליברה נראית כרגע פחות מהפכנית, היא עדיין מאתגרת את מערכת התשלומים המסורתית ואת רעיון הריבונות הכספית בכך שהיא משלבת בין מטבעות הקריפטו למטבעות המסורתיים, ובכך יוצרת המרה קלה יותר ביניהם.

תגיות: בלוקצ'יין