© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רגולציית שירותי תשלום לפועלים במטבע וירטואלי

בנק ישראל מציע להסדיר מתן שירותים לנותני שירות במטבעות וירטואליים שקיבלו רישיון, כך שהבנקים לא יוכלו למנוע מתן שירות באופן גורף, ויצטרכו לקבוע מדיניות ניהול סיכונים. נותני שירות אלה הם פלטפורמות מסחר בקריפטו (Crypto Exchanges).

 

האסדרה המתוכננת תיושם על-ידי תיקון לנוהל בנקאי תקין "ניהול סיכוני איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור", על רקע הגידול בהיקפי הפעילות של לקוחות במטבעות וירטואליים.

 

התיקון מוסיף הוראות בקשר לשירותי תשלום אגב פעילות במטבע וירטואלי, תוך הסתמכות על ההגדרות הקיימות בחוקים הרלוונטיים להוראה, בין היתר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסים מוסדרים) וצו איסור הלבנת הון.

 

קווים מנחים על פיהם הבנקים נדרשים לפעול:

 

הערכת סיכונים וקביעת מדיניות ונהלים 

במסגרת התיקון, אימץ המפקח על הבנקים את הסטנדרט שקבע ארגון ה-FATF כי תאגיד בנקאי יידרש לקבוע מדיניות ניהול סיכונים ונהלים, שישקפו גישה מבוססת סיכון, על בסיס הפרמטרים הבאים: סוג המטבע הווירטואלי ומידת האנונימיות שהוא מאפשר למשתמשים בו, סוג והיקף הפעילות במטבע הווירטואלי וזהות נותן השירות במטבע. המדיניות והנהלים תכלול את העקרונות הבאים:

  • הבנקים לא יוכלו לסרב להעניק שירותי תשלום אגב פעילות במטבע וירטואלי, רק בשל העובדה שמקור או יעד הפעילות קשור למטבעות ווירטואליים, זאת אם נותן השירות, שהוא צד לפעילות, הוא בעל רישיון למתן שירות בנכס פיננסי בישראל.
  • על התאגיד הבנקאי לקבוע את אופן הפעילות מול נותני שירות במטבע וירטואלי הפועלים בישראל מכוח היתר המשך עיסוק למתן שירות בנכס פיננסי לרבות במטבע וירטואלי ואופן הפעילות מול נותני שירות במטבעות וירטואליים שהתאגדו או פועלים מחוץ לישראל.
  • על התאגיד הבנקאי לקבוע נתיבי מטבע וירטואלי אשר יחשבו לגיטימיים לקבלת שירותי תשלום אגב מטבעות וירטואליים. ההוראה מונה לדוגמה כנתיב מפחית סיכון מטבעות אשר הושגו בעזרת כרייה וכי באותו ארנק דיגיטלי לא בוצע תנועות נוספות. מנגד, נתיבי מטבע הכוללים המרה או החלפה בין סוג אחד או יותר של מטבעות וירטואליים ייחשבו כבעלי סיכון, וסביר שהבנק יחמיר לגביהם.
  • לקוח אשר פעילות שירותי תשלום אגב פעילות במטבע וירטואלי עולה על סכום של 50,000 ש"ח בשנה, יידרש לספק הסבר לתאגיד הבנקאי למקור הכספים באמצעותו רכש את המטבע או מימן את פעילות הכרייה ומידע אודות נתיב המטבע הווירטואלי. במקרים מסוימים התאגיד הבנקאי רשאי לדרוש אישורים התומכים את נתיב המטבע הווירטואלי.

 

איסור מתן שירות במקרים מסוימים

נוספה לצו הוראה הקובעת איסור הענקת שירותי תשלום אגב פעילות במטבע וירטואלי כאשר נותן השירות במטבע מפר את דרישות הרישוי או הרישום במדינת התאגדותו.

 

התייחסות לענייני מס

במסגרת האיסור להלבנת הון, התאגיד הבנקאי יכול לבקש אישורים רלוונטיים לעניין תשלומי מס על רווחים והכנסות מפעילות בתחום הקריפטו.

 

דיווח אודות איסור הלבנת הון ומימון טרור

כחלק מהתיקון, תאגידים בנקאיים ידרשו לדווח בתדירות של חצי שנה להנהלה הבכירה ולדירקטוריון שלהם, אודות היקף פעילותם וחשיפתם בתחום המטבעות הוירטואליים.

 

 

התיקון המתוכנן מביא בשורה מסוימת לנותני שירות בעלי רישיון (בורסות קריפטו) ישראליים וייתכן אף בינלאומיים. אין בו כל בשורה לאנשים פרטיים או לחברות בתחום הבלוקצ'יין. אלה יצטרכו להמשיך לחפש פתרונים יצירתיים, שכרוכים לרוב בהקמת פעילות בחו"ל בסביבה רגולטורית ופיננסית נוחה יותר. 

 

***

 

צוות הבלוקצ'יין במחלקת שוק ההון של משרד עורכי הדין ברנע ג'פה לנדה  עומד לרשותכם בכל שאלה או התלבטות בנושא.

תגיות: מטבעות דיגיטליים | מטבעות קריפטוגרפים | קריפטו