© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רשות שוק הון מעדכנת את החובות החלות על נותני שירות בנכס פיננסי

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה לאחרונה, שתי טיוטות של חוזרים חשובים לעניין אופן מתן שירות בנכס פיננסי, תוך התייחסות לשמירה של נכס פיננסי מסוג מטבע וירטואלי. טיוטת החוזר הראשון עוסקת בחובות נותן שירות פיננסי בקשר עם שמירת נכסי לקוחות, לרבות מטבעות וירטואליים. החוזר השני הוא חוזר משלים לחוזר הנוגע לשמירת נכס פיננסי וצפוי לחייב הגדלה משמעותית של הון עצמי למי שעוסק במתן שירות בנכס פיננסי המבצע פעולות של שמירה על נכס פיננסים עבור לקוחות.

 

מטרת החוזרים היא לקבוע סטנדרט פעולה בעניין שמירת נכסים, וזאת כדי להבטיח את פעילותם התקינה של נותני השירות הפיננסים ואת השמירה על ענייני לקוחותיהם. להלן עיקרי ההוראות החדשות בחוזר בעניין שמירת נכס פיננסי:

 

1.ממשל תאגידי

על מנת להתמודד עם מגוון הסיכונים הטמונים בשמירה על נכסי לקוחות יש לקבוע חלוקת אחריות, תפקידים וסמכויות ברורה בין בעלי התפקידים השונים בנותן השירותים. מטרת הוראות אלה היא להדגיש את האחריות המוטלת על הדירקטוריון ביחס לנכסי הלקוחות ולהבטיח כי נון השירותים ניגש לנושא בצורה שיטתית וסדורה, תוך עירוב כלל האורגנים בתהליך.

 

2. מדיניות שמירת נכסי לקוחות

על נותן השירותים לקבוע מדיניות סדורה, מפורטת וברורה, המתייחסת לכל פעילות שנעשית אגב שמירה על נכסי לקוחות ובשים לב לסוג הנכס הפיננסי.

 

3. הוראות לעניין שמירת נכסים פיננסיים של לקוחות

במסגרת החוזר, הרשות מבהירה כי נותן שירותים פיננסים ישמור על נכסי הלקוחות בהתאם להוראות כל דין ולרבות חוק הנאמנות וחוק השומרים. הוראה זו משמעותית במיוחד במקרה של חדלות פירעון של נותן השירותים, שכן נכסי הלקוחות לא ייחשבו כנכסיו של נותן השירותים לשם פירעון חובותיו. במקביל, הוראה זו מחדדת את האחריות המוטלת על נותן השירותים במקרים של אובדן ולא מאפשרת לו להסיר אחריות זו באמצעות הוראות חוזיות. כמו כן, החוזר מבקש לקבוע הוראות לעניין הפרדת נכסי הלקוחות מנכסי נותן השירותים, וזאת כדי למנוע שימוש של נותן השירותים בנכסי הלקוחות לצרכיו או תוך אי סדרים בכספי הלקוחות.

 

4. רישום ותיעוד של הנכסים והפעולות שבוצעו בנכסי הלקוחות­

החוזר קובע הוראות לעניין ניהול מרשם ביחס לנכסי הלקוח והפעולות שנעשו בהם.

 

5. מצגים והודעות ללקוח

על מנת להגביר את רמת השקיפות ללקוח, החוזר מציע לקבוע כי נותן השירותים יאפשר ללקוחותיו לקבל מידע אודות נכסיהם באופן פשוט ונוח, הן מבחינת אופן הגישה והן מבחינת המועדים בהם תינתן הגישה למידע.

 

6. שמירת נכסים במיקור חוץ

החוזר מבקש לאפשר לנותן שירותים פיננסים לשמור את נכסי הלקוחות באמצעות גורם שלישי – מיקור חוץ, אשר יחזיק בפועל בנכסי הלקוחות. עם זאת, כל החובות הקבועות בדין, לרבות הוראות החוזר, יחולו על נותן השירותים עצמו, גם אם הפעילות מתבצעת על ידי גורם אחר. מנגד, שימוש במיקור חוץ הוא אמצעי להפחתת ההון העצמי שיידרש מנותן השירותים.

 

7. הוראות לעניין שמירת מטבעות וירטואליים

שמירה על מטבעות וירטואליים מערבת מאפיינים נוספים השונים משמירה על נכסים פיננסים אחרים. בין היתר, שמירה מסוג זה חושפת את נותן השירותים לסיכונים מוגברים, כגון, תקיפות סייבר וכשלים טכנולוגיים נוספים המאפיינים את המרחב הזה. על כן, הרשות מציעה לקבוע הוראות נוספות לשומר נכסים מסוג זה, בין היתר:

 

א. על נותן שירותים זה להיות בעל מיומנות ואמצעים טכנולוגיים הנדרשים לצורך שמירה על מטבעות וירטואליים.

 

ב. עסקאות במטבעות וירטואליים או העברות של מטבעות וירטואליים מארנק קר לארנק חם ולהיפך, תחייבנה אישור בעל תפקיד נוסף אחד לפחות אצל נותן השירותים הפיננסיים וקבלת אישורים נוספים בהתאם למדיניות שתקבע.

 

ג. נותן שירותים פיננסיים יוכל להתקשר עם שומר במיקור חוץ לצורך שמירת המטבעות הווירטואליים של לקוחותיו.

 

ד. עוד קובעת טיוטת החוזר, כי נותן שירותים אשר מבקש לשמור על מטבעות וירטואליים של לקוחותיו, שלא באמצעות מיקור חוץ, יעמוד בתנאים הנוגעים לניסיון ורמת הפיקוח החלה עליו.

 

יש לשים לב כי לצד הגברת החובות המהותיות שיוטלו על נותני שירותים פיננסיים הכוללים שמירה על נכסי לקוחות, ישנה כוונה גם להגדיל באופן משמעותי את ההון העצמי שיידרש נותן השירותים להחזיק לסכום של 2 מיליון ₪ לפחות כאשר אין מדובר בשמירה על נכס מסוג מטבע וירטואלי ובמקרה של מטבע וירטואלי לסכום של 5 מיליוני ₪ לפחות. הסכומים יגדלו ככל שהיקף הפעילות של נותן השירותים יגדל ובהתאם גם הסיכון כרוך בכך.

 

החוזרים מתוכננים להיכנס לתוקף בתוך חצי שנה ממועד פרסומם וכעת הרשות מזמינה את הציבור להעיר את הערותיו.

 

ברקע לפרסום שתי הטיוטות מתנהלת חקירה ופעולות חדלות פירעון של הנאמן על נכסי חברת צלסיוס, אשר גרמה לזעזוע בתעשיית הקריפטו ולדחיפה נוספת להדק רגולציה בתחום זה. 

 

הואיל ועם פרסומם, לחוזרים תהיה השלכה פרקטית על העוסקים בתחום, והואיל והטיוטות מעוררות שאלות לא פשוטות ביחס להיקף התחולה שלהן, אנו ממליצים לגופים הפועלים בתחום לנצל את חלון ההזדמנויות להעביר הערות לרשות עד ה-16 בנובמבר.

 

תגיות: נכסי קריפטו | רשות שוק ההוןן