© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

בעקבות אכיפה מוגברת של חובת סימון מחירים, אותרו הפרות רבות של חובה זו – קנסות גבוהים בדרך

במבצע אכיפה רחב היקף שערך משרד הכלכלה בסניפי רשתות השיווק ברחבי הארץ, אותרו החל מסוף שבוע שעבר, הפרות של חובת סימון המחירים בכל הסניפים שנבדקו. ההפרות נוגעות להיעדר מדבקות מחיר על מוצרים, מחסור בשילוט ברור על מדפים ומבצעי הנחות, ואף היעדר סימון נאות של מוצרים המצויים בפיקוח. לדברי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לצד אכיפת הצגת המחירים על המוצרים, יינתן דגש גם להתאמת המחיר המופיע על התווית ו/או המדף, למחיר הנגבה בקופה וכן על דיוק המשקלים.

 

חשוב להדגיש כי על פי חובת סימון המחירים, כל מקרה של אי סימון מחירים, עלול להוביל לעיצום כספי של עד עשרים וחמישה אלף שקלים. בכל סניף שנבדק עד כה על-ידי רשויות האכיפה אותרו עשרות הפרות, מה שעלול להסתכם בעיצומים כספיים משמעותיים אותם יספוג המפר. הפרות חוזרות של חוק הגנת הצרכן עשויות להוביל למתן עיצום כספי בהיקפים ניכרים, ועלולים להגיע אף עד מאות אלפי שקלים. לדברי הרשות, במקרים חריגים אף תשקול הרשות לעשות שימוש גם באמצעי האכיפה החריף ביותר העומד לרשותה – הגשת כתבי אישום פליליים – עלולים להסתיים בעונשי מאסר.

 

 הפרת החוק עלולה להוביל גם לתביעות פרטיות או תובענות ייצוגיות בסכומים גבוהים, כמו גם לפגיעה במוניטין ובאמון הצרכנים. מעבר לכך, הפרה של חובת סימון המחירים מצד בעל עסק עלולה לגרור גם פגיעה שאינה במישור המשפטי הישיר, כמו פגיעה קשה במוניטין של בעל העסק ובאמון הצרכנים, ובחוויית הקנייה שלהם, שמצפים כיום לרמת שקיפות והוגנות גבוהות יותר מצדם של בעלי העסקים.

 

משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הבהירו כי האכיפה בתחום רק תלך ותתעצם עם ביקורות נוספות וצוותים נוספים שיבצעו אותן. בשלב זה, האכיפה מתמקדת ברשתות קמעונאיות המזון, אך צפוי שהמבצע יורחב גם לסוגי עסקים נוספים.

 

מה כדאי לעשות עכשיו?

חשוב להדגיש, כי נקיטת יוזמה אקטיבית מצד בעלי העסקים לעמוד בהוראות חוק הגנת הצרכן, ובפרט בחובת סימון המחירים, תחסוך בעתיד הליכים משפטיים מיותרים, העלולים להוביל לתשלום פיצויים ולעיצומים כספיים בהיקפים ניכרים מצד בעלי העסקים, ואף לכתבי אישום פליליים.

 

בהתאם, אנו מציעים לבעלי העסקים לפעול בדרכים הבאות:

  • תחילה, להבין ולהפנים שמדובר בעניין משמעותי ובוער, הדורש את תשומת הלב של מנהלי העסקים.
  • לייצר נוהל פנימי שעניינו חובת סימון מחירים ועמידה בה, בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן.
  • לבדוק באופן מיידי כי כל המוצרים מסומנים כנדרש, עם מדבקות מחיר, ושילוט ברור במדפי המבצעים.
  • לוודא שמנהלי הסניפים והצוותים המוכשרים לצורך ביצוע הסימון מודעים לאחריותם בנושא, ולפקח על אופן יישום הנוהל בסניפים באופן שוטף.

 

***

מחלקת הרגולציה במשרדנו עומדת לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לחובת סימון מחירים.