© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הרשות להגנת הצרכן: חובת גילוי שינוי תכונות ומרכיבים של מוצרים

בגילוי דעת של הרשות להגנת הצרכן וסחר היא מפרטת את חובות הגילוי המוטלות על יצרנים ויבואנים כאשר נעשה שינוי בתכונות או מרכיבים של מוצרים הנמכרים לצרכנים. לעמדת הרשות, כאשר צרכנים רוכשים מוצרים מסויימים כדרך שגרה, הם אינם נוהגים לבדוק בכל פעם מחדש את תכונותיו או מרכיביו.

 

חובת הגילוי החדשה משמעותית ונדרשת כאשר נעשה שינוי מהותי במוצר – שינוי בתכונות או במרכיבים של מוצר, יש ליידע את הצרכן על כך באופן ברור וגלוי על גבי המוצר. 

 

הנחיה זו היא המשך לעמדת הרשות שפורסמה לפני כחמש שנים בנושא הקטנת אריזות בה נקבעה חובת יידוע במקרה של הקטנת גודל האריזה ושינוי תחולתה.

 

השינויים יכולים לכלול פרטים כמו צבע המוצר, מדינת היצור, תכונות, ריח, ערך קלורי וכל תכונה נוספת שמיוחסת למוצר ומאפיינת אותו בתפיסה הצרכנית.

 

ההנחיה גם מחדדת את העובדה שפרט מהותי לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, הוא רחב יותר מהרשימה הכלולה בסעיף וכי פרט שאינו מהותי במועד תחילת השיווק ולא מחייב גילוי בשל כך עשוי להפוך למהותי עם כניסת המוצר לשוק ומיצבו הצרכני.

 

לפי ההנחיה, אופן הגילוי הראוי צריך לאפשר לצרכן להבחין בשינוי בקלות, למשל באמצעות הצגתו בחזית המוצר או במדבקה על חזית המוצר. על משך הגילוי להיות סביר בהתאם לנסיבות, ולכל הפחות למשך חצי שנה.

 

חשוב לציין כי האחריות ליישום חובת גילוי זו מוטלת הן על היצרן, הן על היבואן והן על הקמעונאי.

אי גילוי כאמור עלול לעלות לכדי הטעיה, במיוחד כאשר אריזת המוצר נותרת זהה או דומה.

נוכח פרסום גילוי דעת, אנו ממליצים לכלל לקוחותינו לבחון בכל מקרה של שינוי במערך הלוגיסטי – למשל מפעל יצור או ספק, האם יש מקום ליתן גילוי ייעודי ללקוחות כדי לוודא עמידה מלאה בדרישות החוק והרשות. זאת, במטרה למנוע סיכונים משפטיים ולשמר את אמון הצרכנים.

 

 

***

עו"ד ענת אבן-חן, המרכזת את תחום הרגולציה במשרד, ועו"ד אורי רודריגז ישמחו לסייע בסוגיות העולם לאור חובת הגילוי החדשה.

תגיות: הרשות להגנת הצרכן