© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

סימון מחירים ממשיך להיות חובה חוקית

לאחרונה עלה לכותרת נושא סימון המחירים בחנויות המזון וזאת בעקבות קול קורא שפרסמה הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן בקשה להתייחסות הציבור לבחינת שינוי אופן הצגת מחירים ומעבר לדיגיטל, וזאת במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

 

במסמך שפורסם להערות הציבור נטען כי במעבר להצגת מחירים באופן דיגיטלי יחסכו עלויות תפעול, יימנעו מקרי אי-דיוק במחיר בין המוצר על המדף למחירו בקופה, ישתפר השירות וחווית הקניה וכד'. מנגד, נטען כי ביטול חובת הדבקת מדבקות המחיר ומעבר לצג דיגיטלי יאפשרו לרשתות המזון לשנות את המחירים ביתר קלות ויקשה על הצרכנים להשוות מחירים.

 

בהקשר זה נציין כי בתחילת מלחמת "חרבות ברזל", נקבעה הוראת שעה שפטרה קמעונאים בתחום המזון מחובת סימון המחירים . הפטור ניתן אז בעקבות המחסור הכבד בעובדים, שעורר חשש מצד הקמעונאים לקנסות בעקבות אי סימון המוצרים במדבקת מחיר. אלא שגם כאשר התמתן המחסור בעובדים, הוארך הפטור ובוטל רק בעקבות ביקורת ציבורית.

 

חובת הסימון

חוק הגנת הצרכן מטיל חובת הצגת המחיר על כל המוצרים ו/או השירות בכל בית עסק.

כלומר, חובת הדבקת מדבקות המחיר על כל מוצר ומוצר חלה לא רק ברשתות מזון, אלא בכל חנות מכל סוג, ובלבד שמוצעים בה מוצרים או שירותים למכירה.

בהתאם, הרי שעד לתיקונו של חוק הגנת הצרכן ומעבר לתצוגת מחירים באופן דיגיטלי על כלל העוסקים המציעים בחנויותיהם מוצרים או שירותים לסמן את מחירי המוצרים ו/או השירותים. נציין כי הכוונה היא לייצר חלופה נוספת לסימון מחירים ולא לבטל כליל את הדרישה. מכל מקום, אי סימון כאמור עשוי להוביל להליכים משפטיים, ביניהם תובענות ייצוגיות והטלת עיצומים של רשות להגנת הצרכן.

 

למה זה חשוב?

המחיר הוא מידע מהותי וחיוני שחייב להימצא בידי הצרכן כדי לאפשר לו החלטה מושכלת לגבי העסקה אותה הוא מתכוון לבצע.

הצגת מחיר על מוצר או שירות מאפשרת לצרכן לדעת את עלות העסקה מראש ולבצע השוואת מחירים יעילה. מידע זה הוא קריטי לצורך קבלת החלטה מושכלת. נוסף לכך, הצגת המחיר מאפשרת לוודא שהתשלום בקופה תואם את המחיר שהוצג על גבי המוצר.

 

ומה עכשיו

בעקבות דיווחים שונים בתקשורת על כך שקמעונאי מזון הפסיקו להקפיד על סימון מחירים, שר הכלכלה הנחה את הרשות להגנת הצרכן להגביר את מאמצי האכיפה בתחום. במקביל, הרשות להגנת הצרכן הבהירה כי לא חל כל שינוי במצב המשפטי.

 

לסיכום, נכון להיום לא נערך כל שינוי בהוראות הנוגעות לסימון המוצרים בחנויות. עסקים המציגים טובין נדרשים לסמן את הטובין במדבקות מחיר וזאת ללא קשר לסוג הטובין הנמכרים או גודל החנות על מנת להימנע מחשיפה לעיצומים כספיים ותובענות ייצוגיות

 

***

מחלקת הרגולציה במשרדנו עומדת לרשותכם בכל שאלה נוגעות לאופן יישום חובות אלה.

תגיות: סימון מוצרים