© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

עד כמה שימוש ב-DeFi פוטר ממחויבות לעמוד בדרישות הרגולטור?

באוגוסט האחרון משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על Torando Cash, שירות קריפטו מיקסינג (Crypto Mixing) מבוזר. חודש לאחר מכן, רגולטור אמריקאי אחר, CFTC, הטיל קנס של 250 אלף דולר על Ooki DAO, בטענה להפרות רגולטוריות שונות, על אף שגם OoKi הוא פרויקט מבוזר. בכך, מאותת הרגולטור כי כל  מיזם, מבוזר כך או אחרת, כפוף לעמידה בדרישות מניעת הלבנת הון ונדרש גם לפעול לאכיפת סנקציות ודרישות לאיסור הלבנת הון.

שימוש בביזור פיננסי (DeFi)

ביזור פיננסי הוא מונח כללי לשירותים פיננסיים שאינם מנוהלים על ידי חברה או ישות מרכזית. פרויקטים בתחום ה-DeFi, כגון מתן הלוואות, עשיית שוק או הפעלת בורסה מבוזרת לטוקנים, מופעלים על גבי DLT – Distributed Ledger Technology – רשת מבוזרת בבלוקצ'יין.

 

 DeFi שואף לספק שירותים פיננסיים ללא שימוש במתווכים וכך לאפשר לכל אחד להשתמש בשירותים פיננסיים בכל מקום ללא קשר לקהל היעד או למקום ממנו הוא פועל. במשך זמן רב, האופי המבוזר של פרויקטים בתחום – שנבדלים בדרגות שונות של ביזור – והיעדר ישות מרכזית שתוכל לשמש כתובת לרגולטור, נתנו תחושה מדומה כי לא ניתן לאכוף פעילות דרך DeFi. כך, חוסר הרגולציה הפך את ה-DeFi לקרקע פורייה למגוון פעילויות לא חוקיות. תחומים שבהם הפעילות הבלתי חוקית בלטה במיוחד הם:

  • ציות לצווי איסור הלבנת הון ומימון טרור (AML\CTF).
  • ציות לתוכניות סנקציות עולמיות כנגד מדינות וקבוצות של אנשים, כגון טרוריסטים, האקרים וסוחרי סמים.

סערת Tornado Cash

לאחרונה, מתפזר הערפל הרגולטורי תחתיו פעלו מיזמים שונים. באוגוסט 2022, המשרד לבקרה על נכסים זרים (OFAC) – סוכנות מודיעין ואכיפה פיננסית של מחלקת האוצר של ארצות הברית – הטיל סנקציות על מערבל המטבעות הווירטואלי Tornado Cash, ששימש להלבנת מטבעות וירטואליים בשווי של יותר משבעה מיליארד דולר מאז הקמתו.

 

כמיטב המסורת בתחום ה-DeFi, באתר הפרויקט (לפני ירידתו מהאוויר) נטען שהוא מבוזר לחלוטין ורק מפעיל כלי להבטחת פרטיות לטובת המשתמשים. זמן קצר לאחר מכן, מפתח Tornado Cash נעצר בחשד לסיוע בהלבנת הון. OFAC החליטו כי החברה כשלה בהטלת בקרות אפקטיביות למניעת הלבנת הון עבור גורמים זדוניים, ופעלה ללא אמצעים בסיסיים לטיפול בסיכונים אלו. רגולטור אמריקאי אחר, CFTC, הטיל קנס של 250 אלף דולר על פרויקט אחר, Ooki DAO, בטענה כי הפר רגולציה בתחום סמכותו של ה-CFTC, מבלי "להירתע" מהעובדה שמדובר בפרויקט "מבוזר" הנשלט על ידי ארגון אוטונומי מבוזר (DAO).

פיזור הערפל הרגולטורי

התערבות משרד האוצר האמריקאי עשויה להוות עידן חדש בעולם ה-DeFi. מהלך זה אותת כי כל פרוטוקול, מבוזר או לא מבוזר, כפוף לעמידה בדרישות מניעת הלבנת הון ונדרש גם לפעול לאכיפת סנקציות ודרישות לאיסור הלבנת הון. בהמשך להחלטת OFAC, חברי קהילת MakerDAO החלו להכין "תוכנית מגירה" למקרה שארנקי הפלטפורמה יושפעו מהסנקציות. פרויקט בולט בתחום ה-DeFi, בשם Aave עשה מהלך דומה, בלי לשכוח לציין שהוא "מבוזר ונשלט על ידי DAO".

 

אחת הסיבות לשינוי המגמה של גופי האכיפה היא כי הלכה למעשה, רק לעיתים רחוקות פלטפורמות כאלה אכן פועלת על בסיס ביזור אמיתי, שבו פועלת קהילה ללא "גרעין שליטה" שמקדמת את הפרויקט. פעמים רבות הפלטפורמה המבוזרת היא כסות לפעילות מסחרית של גוף מסוים או משלבת אלמנטים של ביזור לצד "יד מכוונת" שממשיכה לקדם את הפלטפורמה. כאשר הפעילות אכן מבוזרת לחלוטין, יתקשו גופי הרגולציה לאכוף את הרגולציה המתגבשת. OFAC, למשל, יתקשה מאוד לעצור את Satoshi Nakamoto גם אם גורמי טרור איראניים יעשו שימוש מאסיבי בביטקוין.

בהתאם, אנו מאמינים כי הטענה בדבר ביזור הפרויקט וחוסר ישות מרכזית כשלעצמה לא תקנה הגנה כנגד הפרות צווי איסור הלבנת הון ומימון טרור וציות לתוכניות סנקציות.  

כיצד לעמוד בדרישות הרגולטור?

 

בעקבות ההתפתחויות, יזמים ומפתחים בתחום ה-DeFi צריכים לבחון את חשיפתם לתוכניות סנקציות עולמיות ולצווי איסור הלבנת הון ומימון טרור. כמו כן, עליהם להגביר את מאמציהם על מנת לענות על דרישות הרגולטורים כבר בשלבים המוקדמים ביותר של בניית הפרויקט.

 

**

 

משרד ברנע ג'פה לנדה מספק יעוץ משפטי לשחקנים בתעשיית הבלוקצ'יין בסוגיות של ציות לאיסור הלבנת הון ועמידה בסנקציות ובסוגיות רגולטוריות אחרות.

פרופסור עמיחי כהן הוא יועץ מומחה למשפט בינלאומי.

עו"ד אנדרי ינאי הוא שותף במחלקת שוק ההון.

אביחי טל הוא עו"ד במחלקה.

תגיות: DeFi | ציות