© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

העברת מטבע דיגיטלי – החזון ושברו

התנגדות רגולטורית והליכים משפטיים שמתנהלים על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית חוסמים כעת את מימוש אחת ההבטחות הגדולות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין – העברת מטבעות ונכסים קריפטוגרפיים בין משתמשים ללא גורם מתווך.

 

ארבעה חודשים בלבד לאחר הכרזת פייסבוק להשיק מטבע קריפטוגרפי משלה, מגיעה ההודעה על פרישתן של פייפאל, ויזה, מאסטרקארד ושותפות אחרות מהמיזם. מטבע הליברה תוכנן להיות מטבע "יציב" (stable coin), מגובה בסל מטבעות, שישמור על ערך קבוע שיאפשר גישה לשירותים פיננסיים ללא המתווכים המסורתיים.

 

מועד פרישתן של חברות הענק כאמור אינו מקרי. מועצת הליברה, המונה שורה ארוכה של ענקיות מהעולם הפיננסי והטכנולוגי, הייתה צפויה לקיים מפגש במהלך חודש אוקטובר על מנת לחתום על אמנה רשמית שתסדיר את ההתחייבויות של החברות לפרויקט ההשקה. החברות אשר החליטו לפרוש מהפרויקט, טרם מועד ההשקה, נימקו את החלטתן בקיומה של התנגדות גוברת של בנקים ורגולטורים מרכזיים באירופה ובארה"ב מהמיזם.

 

החשש של החברות הפורשות מקבל רוח גבית גם ממהלך אחר של ה-SEC. ב-11 לאוקטובר 2019 לבקשת ה-SEC, בית המשפט הפדרלי נתן צו מניעה נגד השקת המטבע Gram של אפליקציית המסרים הפופולרית טלגרם, בטענה כי מדובר בנייר ערך הנמכר למשקיעים אמריקאים תוך הפרת דיני ניירות ערך. צעד מפתיע זה נעשה טרם השקת המטבע בסוף חודש אוקטובר ולאחר שהכספים לפרויקט גויסו כבר בתחילת 2018. כל זה מתווסף לתביעה הפדרלית נגד אפליקציית קיק המבוססת על טענות דומות.

 

בנוסף, שלושת גופי הרגולציה הפיננסית הגדולים בארה"ב: ה-SEC, הוועדה למסחר בחוזים עתידיים (CFTC) והרשות לאכיפת פשעים פיננסיים (FinCEN) יצאו בהצהרה משותפת מטעמם של ראשי הרשויות. בהצהרה הם מבקשים מהשחקנים השונים בתעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים לציית לחוקי הבנקאות והשירותים הפיננסיים בארה"ב. זאת בהתאם למהות "השירות" או "המוצר" שהם מציעים בארצות הברית, ללא קשר לתיאור השירות. אזהרה זו, בנוסף למהלכים לעיל, נועדה להבהיר לשחקנים השונים בתעשייה מי קובע את כללי המשחק.

תגיות: SEC | בלוקצ'יין | מטבעות דיגיטליים