© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ה-SEC מאשרת קרנות סל מחקות ביטקוין

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) אישרה לאחרונה את הבקשות של 11 חברות לניהול נכסים והשקעות להשיק קרנות סל מחקות (ETF) לביטקוין בשוק הספוט. אירוע זה מסמן השתלבות משמעותית של העולם המתפתח של מטבעות הקריפטו לתוך המערכת הפיננסית המסורתית. אישור קרנות הסל מפשט עבור משקיעים מהשורה את התהליך הכרוך בהשקעה כמעט ישירה בביטקוין. מעתה, משקיעים יכולים להשקיע בנכסים שעוקבים אחר מחיר הביטקוין מבלי צורך לנווט במורכבות של בורסות למטבעות קריפטוגרפיים או ארנקים דיגיטליים.

ה-SEC והביטקוין – דרמה רומנטית

בעבר, ה-SEC פסלה בקשות דומות לרישום ETF עוקבי ביטקוין, תוך ציון חששות מפני מניפולציה בשוק ותנודתיות וצורך בהגנה על משקיעים. האישור העכשווי הגיע לאחר ש-Grayscale Investments ערערה על קביעת ה-SEC מיוני 2022 שדחתה את בקשתה להמיר את קרן הביטקוין שלה לתעודת סל. גרייסקייל ערערה ובית הדין לערעורים בארה"ב קיבל את הערעור. בכך, בית המשפט סלל את הדרך לאישור של עוד 10 קרנות סל ביטקוין אחרות על ידי ה-SEC. אישור זה נתפס על ידי שחקני תעשיית הקריפטו כשינוי עמדה משמעותי בפרספקטיבה הרגולטורית כלפי מטבעות קריפטו. להערכתם, מדובר בפתח לאישורים עתידיים של קרנות סל העוקבות אחר מטבעות קריפטוגרפיים אחרים, בעיקר את'ריום.

חגיגה מוקדמת?

לצד ההתרגשות מהאישור מצד אנשי תעשיית הקריפטו, חשוב לשים לב לכך שגרי גנסלר, ראש הרשות, הדגיש כי מדובר באישור ספציפי שאינו מצביע על תמיכה רחבה יותר בנכסים קריפטוגרפיים. גנסלר ציין שביטקוין הוא נכס ספקולטיבי והפכפך, המשמש לעתים קרובות בפעילויות בלתי חוקיות, וקורא למשקיעים להיות זהירים. עוד ציין גנסלר כי ה-SEC תבטיח גילוי מלא ועמידה ברגולציה על ידי מנפיקי ה-ETF, וכי המוצרים ייסחרו בבורסות ניירות ערך רשומות.

ומה בישראל?

בכל הנוגע לקרנות סל עוקבות ביטקוין, המצב בארץ שונה מאוד מזה שבארצות הברית. בישראל היו שני ניסיונות להשקת אג"ח צמוד ומגובה ביטקוין ולרישום שלהן למסחר ב-TASE UP. שני הניסיונות לא צלחו. בנוסף, בשני ניסיונות אלה, האג"ח צמוד ביטקוין היה מיועד מראש למשקיעים מוסדיים או מסווגים בלבד, ולא לקהל הרחב, כלומר לא למשקיעים "מהשורה".

השוואה בין המתרחש בארצות הברית לבין הזירה בישראל מצביעה על פערים גדולים. הרגולטור האמריקאי מצא דרך לשלב את הקריפטו במערכת שוק ההון המסורתית ולהנגישו לקהל הרחב תוך ניהול סיכונים. הרגולטור הישראלי, לעומתו, נתקע במחשבות על העתיד במקום לקחת חלק בו. הזמן יגיד אם ישראל תוכל להיות שחקן משמעותי בתעשיית הקריפטו העולמית, או שתשתרך מאחור.

 

***

 

עו"ד אנדרי ינאי, שותף במחלקת שוק ההון בברנע ג'פה לנדה, ועו"ד אביחי טל ישמחו לעמוד לשירותכם בשאלות הקשורות בנכסים דיגיטליים, בלוקצ'יין ועוד.

תגיות: SEC | ביטקוין