© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רגולציית השווקים בנכסי קריפטו (MiCA) ושידול הפוך

ההנחיות החדשות שגיבשה רשות ניירות ערך האירופית (ESMA) לגבי אסדרת שווקים בנכסי קריפטו (MiCA) קובעות יוצא מן הכלל חשוב לגבי ישויות שאינן מאוגדות באיחוד האירופי, או שאינן כפופות לרגולציה מסיבות אחרות. ישויות אלה, המבקשות להציע או לספק שירותים בנכסי קריפטו ללקוחות באיחוד האירופי, צריכות להכיר את היוצא מן הכלל, הקשור בפטור משידול הפוך. יישום רגולציית MiCA במשטר הקריפטו האירופי נקבע ליוני 2024, ושאר סעיפיה יכנסו לתוקף בדצמבר 2024. לוח זמנים זה הניע את ESMA לפרסם נייר התייעצות בנוגע להנחיות בנושא התנאים להחלת הפטור משידול הפוך במסגרת הרגולטורית החדשה.

שידול הפוך (reverse solicitation)

 

על מנת להבין את ההנחיות, חשוב להסביר את המונח "שידול הפוך." מונח זה מתייחס למצב שבו לקוח מיוזמתו, ללא פנייה מצד ספק שירות, פונה אל ספק שירות הנמצא בתחום שיפוט אחר כדי לבקש שירותים או מוצרים. זאת בניגוד למצב שבו ספק השירות מציע שירותים בתחומי שיפוט שבהם ייתכן שאינו מחזיק ברישיון או הרשאה הנדרשים לפעילותו.

 

בהתאם לרגולציית MiCA, היבט קריטי עבור חברות קריפטו שאינן מאוגדות באיחוד האירופי הוא הפטור משידול הפוך. פטור זה מאפשר לחברות מחוץ לאיחוד האירופי להציע שירותים בנכסי קריפטו ללקוחות באיחוד האירופי ללא צורך באישור מתוקף רגולציית MiCA.

 

חשוב להבהיר כי הפטור משידול הפוך חל אך ורק על חברות מחוץ לאיחוד האירופי. חברות בתוך האיחוד האירופי אינן רשאיות להשתמש בפטור זה במטרה לעקוף את חובת הרישוי.

עמידה במסגרת הרגולטורית

ESMA מסדירה את הפטור במטרה להבטיח שחברות שאינן מאוגדות באיחוד האירופי יימנעו משיווק פעיל ללקוחות באיחוד האירופי, אלא בהתאם לתנאים מחמירים. ההגדרה הרחבה של המונח "שידול" כוללת מגוון רחב של אסטרטגיות תקשורת וקידום מכירות במטרה לוודא שחברות לא יוכלו למצוא דרך לעקוף את התקנות.

 

ESMA מדגישה את ההיבט הקריטי של העיתוי, כשמדובר בחברות שאינן מאוגדות באיחוד האירופי המבקשות להפעיל את הפטור. יתרה מכך, חברות צריכות לנהוג בזהירות בכל הנוגע להרחבת ההצעות שלהן לשירותים נוספים מעבר לשירות הראשוני שביקש הלקוח. הרחבת ההצעה מעבר לשירות הראשוני או מעבר למסגרת הזמן המוגדרת בהנחיות עשויה להוות הפרה של תנאי הפטור. ההנחיות קובעות אילו שירותים ייחשבו כהרחבת ההצעה, וכן מגדירות את מסגרת הזמן שבו ניתן להציע שירות נוסף.

 

ההנחיות קובעות מתי חברות שאינן מאוגדות באיחוד האירופי רשאיות לפעול בשוק האיחוד האירופי ומתי הן לא רשאיות לשדל לקוחות מהאיחוד האירופי. בנוסף, ההנחיות מספקות בהירות לגבי אופן העמידה במסגרת הרגולטורית.

MiCA היא הזדמנות משמעותית עבור ישויות בתחומי הקריפטו והבלוקצ'יין. יחד עם זאת, עבור ישויות שאינן מאוגדות באיחוד האירופי או שאינן כפופות לרגולציית ה-MiCA, המבקשות לשרת לקוחות באיחוד האירופי, חשוב מאוד להבין את הפטור משידול ההפוך, על מנת להבטיח עמידה במסגרת הרגולטורית של האיחוד האירופי.

 

ESMA מזמינה את משתתפי השוק לשתף משוב ותובנות על טיוטת ההנחיות עד ל-29 באפריל 2024.

 

***

 

מחלקת שוק ההון בברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם כדי לענות על שאלות בנושא רגולציית ה-MiCA ודרישותיה.

 

אנדרי הוא שותף במחלקת שוק ההון בברנע ג'פה לנדה.

 

אביחי טל הוא עו"ד במחלקה.  

תגיות: MiCa | מטבעות יציבים