© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הורדת דירוגה של איי קיימן על ידי האיחוד האירופי בגין "חוסר שיתוף פעולה מיסויי"

איי קיימן הינה המדינה החביבה על ישראלים העוסקים בתחום קרנות ההשקעה. מקימי קרנות ומשקיעים מנוסים בהשקעות בקרנות מכירים במעמדה העולמי של איי קיימן כאחת ממדינות היעד המועדפות ביותר להקמת קרנות. אולם בשבועות האחרונים נוצר הרבה בלבול ואי וודאות, כולל בקרב גורמים ישראלים הפועלים בתחום. זאת סביב מעמדה של איי קיימן כיעד מועדף שכזה. ננסה כאן מעט להרגיע ולהבהיר את המצב לאשורו. למותר לציין שהבלבול וחוסר הוודאות בישראל בעניין זה אף הוגבר על רקע משבר הקורונה העולמי.

 

ערעור מעמדה של איי קיימן החל כאשר האיחוד האירופאי הודיע, בעקבות ישיבה של המועצה לנושאים כלכליים ופיננסיים (ECOFIN) של האיחוד, שאיי קיימן הועברה לנספח 1 של הרשימה של המדינות אשר "אינן משתפות פעולה לצרכי מס". הסיבה הינה שמבחינת האיחוד אין לאיי קיימן די אמצעים להבטחת "המהות הכלכלית" של קרנות השקעה. ההורדה בדירוג נכנסה לתוקף ב-18 בפברואר 2020.

 

ממשלת איי קיימן כבר החלה בשיחות עם נציגי האיחוד בכדי לחזור לדירוג הקודם – דהיינו באוקטובר 2020. ממשלת איי קיימן נסמכת במאמצים אלה על חוקים רלוונטים באיי קיימן אשר נכנסו לתוקף ב-7 בפרואר 2020. חוקים אלה עומדים בדרישות האיחוד אך נכנסו לתוקף לאחר התאריך שהאיחוד העמיד. על כן לא נלקחו בחשבון בעת ההחלטה על הורדת הדירוג.

 

לדעת מומחים משפטיים מקומיים, ההורדה בדירוג היא תוצאה טכנית של העיכוב בחקיקת החוקים אשר כאמור נכנסו לתוקף לאחר התאריך הקובע שהאיחוד העמיד. על כן, צפוי שהאיחוד יסכים להחזיר את איי קיימן לדירוגה הקודם ואל מחוץ לרשימת המדינות אשר "אינן משתפות פעולה לצרכי מס" כבר באוקטובר 2020. כלי התקשורת מדווחים שההורדה בדירוג היא תולדה של הברקזיט שכן בריטניה כבר אינה יכולה "להגן" על דירוגן הפיננסי של מדינות חסות שלה כמו איי קיימן.

הורדת הדירוג של איי קיימן אינה אמורה להשפיע על בחירת איי קיימן כיעד מועדף להקמת קרנות השקעה.

  • משקיעים אירופאים רשאים להשקיע בקרנות השקעה קיימניות כבעבר וכן מותר לשווק באירופה קרנות השקעה אלו כבעבר. הורדת הדירוג האמורה אינה משנה את מעמדן של קרנות השקעה קיימניות מבחינה זו.
  • הורדת הדירוג האמורה אינה גוררת סנקציות כלשהן וגם לא חובות דווח חדשים מהותיים ברמת האיחוד האירופאי.
  • אין השפעה על מעמדה של איי קיימן מבחינת הרגולציה הישראלית.

 

אמנם יש גורמים בישראל הנמנעים כעת מהקמת קרנות באיי קיימן בשל הורדת הדירוג אך התעשיה המקומית באיי קיימן טוענת כי אין סיבה להמנע משימוש בתאגידים קיימנים בהקמת קרנות או להמנע מלהשקיע בקרנות קיימניות. יתר על כן, נראה כי באיי קיימן אין ירידה בהיקפי הפעילות לנוכח ההודעה, למעט מספר דחיות  של פתיחת קרנות הנובעות ממשבר הקורונה.

 

משרד ברנע עומד לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לפעילות קרן ההשקעה. לפרטים נוספים על פעילות המשרד בתחום וליצירת קשר, הקליקו כאן

תגיות: איי קיימן | מקלט מס | קרנות גידור | קרנות השקעה