© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ניירות ערך, נכסים דיגיטליים ונכסים פיננסיים: ההגדרות החדשות

רשות ניירות ערך פרסמה לאחרונה הצעת חקיקה מעודכנת העוסקת בתחולת דיני ניירות ערך בנוגע לנכסים דיגיטליים. תיקוני החקיקה החדשים קובעים כיצד יחולו דיני ניירות ערך על מגוון הפעילויות הנעשות בנכסים דיגיטליים ומאפשרים לרשות ניירות לספק מענה לסיכונים הנלווים להשקעה בנכסים דיגיטליים.

 

הצעת החקיקה מתבססת על הערות הציבור שהתקבלו לאחר פרסום ההצעה הראשונית בחודש דצמבר 2022. ההצעה הראשונית זכתה לתגובות רבות מהתעשייה, והרשות התייחסה בתיקון לחלק ניכר מהפניות.

 

 

הגדרות עדכניות

חוק ניירות ערך

  • ההצעה מוסיפה הגדרה של נכס השקעה דיגיטלי – "נכס דיגיטלי למטרת השקעה פיננסית, בין אם זו מטרתו היחידה ובין אם לאו". ההגדרה המוצעת מאמצת באופן חלקי מבחן סובייקטיבי אמריקאי (Howey). בנוסף, ההגדרה מפרטת מספר חריגים שלא יראו בהם כנכס השקעה דיגיטלי. החריגים הם, בין היתר, מטבעות יציבים – CBDC, NFT, ונכסים שיקבע שר האוצר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה.
  • הצעת החוק מגדירה נכס השקעה דיגיטלי (על פי הגדרתו החדשה) תחת הגדרת מכשיר פיננסי. בהגדרה זו נכללים ניירות ערך (הן "רגילים" והן "נכסים דיגיטליים") וכן נכסי השקעה דיגיטליים שאינם ניירות ערך. הרשות מדגישה כי אין בהגדרה כדי לקבוע כי נכסים דיגיטליים אינם יכולים להיות ניירות ערך בפני עצמם.
  • הצעת החוק הראשונית כללה תיקון להגדרת ניירות ערך בסעיף 1 לחוק. תיקון זה קבע שתחת ההגדרה יכללו גם תעודות המונפקות על ידי אדם (ולא רק תאגיד). עם זאת, הרשות קבעה כי מדובר בתיקון שאינו נדרש דווקא בהקשר של תחום הקריפטו, ועל כן הוחלט שלא לכרוך בין השניים.
  • ההצעה מתקנת את המונח "טכנולוגיה אחרת" למונח "טכנולוגיה דומה" בתוך הגדרת נכס דיגיטלי, ובכך מצמצמת את מגוון הנכסים הפיננסיים שעשויים להכלל תחת ההגדרה הרחבה (הרשות בחרה לאמץ את ההגדרה בהתאם לנוסח חקיקת MICA האירופית).

 

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות

  • הרשות מחריגה מהגדרת המונח נכס פיננסי, נכסים דיגיטליים שהם ניירות ערך לפי החוק. כמו כן, הרשות מחריגה את ההתייחסות למוצרי מדדים מהגדרת "נכסים פיננסיים." ראוי לציין כי בעקבות התיקון, גם ניירות ערך של חברות פרטיות יכולים להיכלל בהגדרה, ובכך יש הרחבה של חוק הייעוץ.

 

חוק הקרנות

  • במסגרת ההצעה מורחבת תחולת החוק ביחס לסוגי נכסים דיגיטליים, הן המסווגים כניירות ערך והן שאינם מהווים ניירות ערך.

 

התייחסויות נוספות של הרשות

  • רשות ניירות ערך דוחה את הטענה כי יש ליצור מסגרת אסדרה ייעודית לנכסים דיגיטליים, בין היתר, בטענה כי מסגרת כזו היא פתח למעקף של מסגרת האסדרה המחייבת לפי דיני ניירות ערך, שתגרור עלויות ציות גבוהות יותר מבחינת הגופים המפוקחים, אשר יהיו חשופים למסגרת אסדרה חדשה לגמרי. בנוסף, טוענת הרשות כי קיים חשש שמסגרת האסדרה החדשה תהפוך במהרה ללא רלוונטית מבחינת טכנולוגית.
  • הרשות מדגישה כי סיווגו של נכס כנכס השקעה דיגיטלי לא מכניס את הפעילות בו לתחולת חוק ניירות ערך באופן אוטומטי. לגבי בורסות ומסלקות, בכל הנוגע לתחולת ההוראות, נידרש בנוסף שתתבצע פעילות של ניהול מערכת למסחר בניירות ערך או מערכת סליקה כהגדרתן בחוק.
  • הרשות התייחסה למיזמי DAO, כך שבהקשרים מסוימים אפשר שמיזמי DAO יחשבו כנייר ערך גם תחת ההגדרה הנוכחית שלו. עוד הוסיפה הרשות כי לאחרונה הוקמה ועדה בינמשרדית שבה משתתפים גם נציגי הרשות, שתפקידה לגבש המלצות להסדרת מיזמי DAO.
  • הרשות דוחה את הבקשה לפטור גופים המחזיקים ברישיון נותן שירות בנכס פיננסי ליתן שירותים במטבעות וירטואליים מהצורך בקבלת רישיון לפעילות שיווק, הדרכה והנגשת מטבעות דיגיטליים. לצורך כך נדרש רישיון המתאים לעיסוקים אלה לפי חוק הייעוץ.
  • ההצעה מוסיפה תיקון לחוק איסור הלבנת הון המחיל את הוראותיו על בורסות של נכסים דיגיטליים.
  • הרשות קובעת הוראת תחילה של שנה, ובכך להאריך את זמן ההיערכות של השוק לכניסת החוק המוצע לתוקף.

 

ההצעה הראשונית לתיקון תחולת דיני ניירות ערך הייתה עלולה לפגוע בתעשיית הקריפטו בישראל. עם זאת, העדכון מראה שהרשות לקחה את הערות הציבור לתשומת ליבה ועידנה את ההצעה. העדכון מקנה לרשות מרחב שיקול דעת רחב לפטור מהוראות מסוימות, מה שיאפשר לה לשמור על מסגרת אסדרה דינמית וגמישה. זהו צעד חיובי, אך חשוב להמשיך לעקוב אחר התהליך ולדאוג שההצעה לא תכביד מדי על התעשייה.

 

***

 

עו"ד אנדרי ינאי, שותף במחלקת שוק ההון בברנע ג'פה לנדה, ועו"ד אביחי טל ישמחו לעמוד לשירותכם בשאלות הקשורות בנכסים דיגיטליים, בלוקצ'יין ועוד.

 

 

תגיות: ניירות ערך דיגיטליים | נכסים פיננסיים