© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

עדכון אופציות בינאריות – רגולציה על זירות סוחר

לפני כשנה וחצי נכנס לתוקפו משטר רגולטורי חדש המחייב מפעילים של זירות סוחר לקבל רישיון כתנאי לפעילותן, ומטיל איסור על הפעלת זירת סוחר ללא רישיון. במסגרתו של אותו משטר רגולטורי, החליטה רשות ניירות ערך, שהוסמכה כרגולטור האחראי על זירות הסוחר, שלא לאשר מסחר באופציות בינאריות בזירות סוחר בשל המאפיינים של האופציות ושל הזירות.

 

עמדתה של רשות ניירות ערך הינה כי זירת סוחר הפונה ללקוחות מחוץ לישראל בלבד ואינה מאפשרת גישה לזירת הסוחר ללקוחות בישראל, אינה כפופה לתחולה של המשטר הזה, אף אם היא מנוהלת בישראל, כולה או חלקה. המשמעות הינה כי תחום הפעלת זירת מסחר לאופציות בינאריות, ללקוחות זרים, אינו מוסדר.

לאחרונה, פנה יושב ראש רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה להרחיב את האיסור שהטילה רשות ניירות ערך על האופציות הבינאריות גם ביחס להצעתן ללקוחות שאינם בישראל. כך, מבקשת רשות ניירות ערך להרחיב את סמכותה כך שתחול אף ביחס לפעילויות שאינן מבוצעות כלפי לקוחות ישראלים, רק משום שפעולות השיווק הקשורות לפעילויות הללו מבוצעות מתוך תחומי מדינת ישראל.

 

דומה כי פנייתו זו של יו"ר רשות ניירות ערך ליועץ המשפטי לממשלה באה על רקע של מאמץ רגולטורי המוצא את ביטויו גם במדינות אחרות ברחבי העולם, ביניהן ניתן למנות את הולנד, בלגיה וצרפת, לצמצם באופן משמעותי את תחום המסחר באופציות הבינאריות, בין על רקע האופן שבו הללו נתפסות בעיני הרגולטורים ובין על רקע טענות הנוגעות לאופן המסחר באופציות הבינאריות והמאמצים השיווקיים הנלווים להן.

 

קשה להעריך כיצד יתפתח עניין, אולם אין חולק כי עמדה זו של רשות ניירות ערך, והמגמה המאפיינת את ההתייחסות הרגולטורית לאופציות בינאריות בעולם, אינה חיובית מבחינתם של העוסקים בתחום.