© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רשות ניירות ערך: נותני שירותי ברוקראז' זרים מחוייבים לפקח על משווקיהם בארץ

רשות ניירות ערך מבקשת להקשיח את התנאים למתן היתר לגופים המבקשים להציע בישראל שירותי ברוקראז' זרים. באופן זה, גופים אלה יישאו באחריות פיקוחית לפעילות משווקים (שאינם עובדי הברוקרים) אשר ישווקו את שירותי המסחר שלהם בישראל.

 

כיום, גופים המציעים שירותי ברוקראז' זרים יכולים לשווק את שירותיהם בישראל על פי היתר מרשות ניירות ערך מכוח הוראות סעיף 49א לחוק ניירות ערך. הצעה של שירותי ברוקראז' לציבור הרחב בישראל (הצעה שאינה למשקיעים מתוחכמים בלבד) תיעשה רק באמצעות תאגידים בנקאיים, חברי בורסה שאינם בנקים או גופים הנתונים לפיקוח ייעודי ומתאים בארה"ב, באיחוד האירופאי, בבריטניה או בשוויץ.

גופים אלה נדרשים להצהיר כי הם עומדים בכל התנאים הנדרשים ולקבל היתר מהרשות לצורך פעילותם. כמו כן, הרשות מאפשרת גם ליועצי או משווקי השקעות להציע שירותים של גופים אלה ובתנאי שקיבלו היתר מהרשות לשם כך.

פיקוח על משווקים

כעת מבקשת הרשות להוסיף לתנאי קבלת ההיתר עבור ברוקרים זרים הצהרה כי ככל שפעולות השיווק לשירותיהם בישראל ייעשו על ידי משווק חיצוני, נדרש כי הברוקר יהיה אחראי לפקח על המשווק באופן הבא:

 

  1. בעל ההיתר (הברוקר הזר) נדרש לפקח על המשווק ולוודא כי אינו מפר את חוק הייעוץ או חוק ניירות ערך בכל הקשר להתקשרות המשווק עם משקיעים לשיווק שירותי בעל ההיתר, וכי הוא אינו מוסר פרט מטעה בקשר לכך.
  2. בעל ההיתר נדרש לפקח ולבחון כל התקשרות שמקיים המשווק עם המשקיעים בקשר לשירותי בעל ההיתר. בנוסף, הוא ייתן את הסכמתו מראש ובכתב לכל חומר שיווקי שהמשווק ירצה לעשות בו שימוש בהקשר זה.בעל ההיתר נדרש לפקח ולבחון כל התקשרות שמקיים המשווק עם המשקיעים בקשר לשירותי בעל ההיתר, וכן ייתן את הסכמתו מראש ובכתב לכל חומר שיווקי שהמשווק ירצה לעשות בו שימוש בהקשר זה.
  3. על בעל ההיתר לבצע בדיקת נאותות בבחירת משווקים חדשים, וכן לגבי משווקים קיימים. למשל, עליו לבחון את כישורי המשווקים ועובדיהם לצורך שיווק שירותי בעל ההיתר.
  4. בעל ההיתר נדרש לוודא כי המשווקים אינם מעורבים בדרך כלשהי בתהליכי העברת הוראות קניה ומכירה על ידי הלקוחות ואינם מעורבים בהעברה של כספי או נכסי לקוחות.
  5. בעל ההיתר נדרש להעביר לרשות רשימה של המשווקים הפועלים מטעמו ופרטיהם, לפני קבלת היתר או לפני כל תחילת פעילות מול משווק חדש (עבור בעל היתר קיים). כמו כן, הוא נדרש להעביר לרשות רשימה מעודכנת לאחר כל עדכון שיבוצע.
  6. על בעל ההיתר לפרסם את שמות המשווקים שעימם הוא עובד ואת פרטיהם במקום בולט באתר המופנה למשקיעים בישראל. כמו כן הוא מחוייב לספק למשקיעים את הגילויים הנדרשים בתנאי ההיתר הכללי.
  7. הטיוטה מבקשת לקבוע כי בעל היתר נדרש לנקוט בצעדים לזיהוי פוטנציאל לניגוד עניינים בפעילות המשווקים ונדרש לספק באתר השיווקי המופנה לישראלים גילוי אודות ניגוד עניינים והמגבלות החלות מתוקף כך.
  8. בעל ההיתר ינקוט את כל האמצעים הסבירים על מנת לוודא כי אין גורמים שאינם משווקים הנכללים ברשימה שמסר לרשות, אשר פונים למשקיעים ישראלים במטרה לשווק את שירותי בעל ההיתר.

 

הערות הציבור לטיוטה יתקבלו עד ל- 27.12.22.

 

***

משרד ברנע ג'פה לנדה מספק יעוץ משפטי לנותני שירותי ברוקראז' זרים ומקומיים, ולשחקנים נוספים בתחום ההשקעות, בסוגיות של רישוי, ציות וסוגיות אחרות.
מיכל קורן היא עורכת דין במשרד ברנע ג'פה לנדה, במחלקת שוק ההון.

תגיות: רשות ני"ע | שירותי ברוקראז'