© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ביקורת ואכיפה מחמירה יותר כלפי הסדרי הכתבת מחיר אנכית – RPM

רשות התחרות פרסמה לאחרונה גילוי דעת מעודכן בעניין הסדרי הכתבת מחיר אנכית – (RPM (Resale Price Maintenance. מדובר בהסדרים שבמסגרתם מכתיב גורם בשרשרת האספקה של טובין (בדרך כלל יצרן, יבואן או סיטונאי) לגורם הנמצא בשלב עוקב בשרשרת האספקה (בדרך כלל מפיץ או קמעונאי) את המחיר שבו יציע השני את הטובין ללקוחותיו.

 

על פי המצב המשפטי כיום, הסדרים אנכיים – לרבות הסדרי RPM – נבחנים על ידי הצדדים במסגרת הערכה עצמית (self-assessment) ולא באמצעות פניה לרשות התחרות כבעבר. האחריות על בדיקת ההסדר נמצאת אפוא בידי הצדדים, והרשות עשויה לנקוט בצעדי אכיפה אם תסבור שההסדר עלול לפגוע בתחרות. גילוי הדעת נועד להנחות את הצדדים בבואם לבצע הערכה עצמית של הסדרי RPM, ולהסביר את האופן שבו רואה הממונה על התחרות הסדרים כאלה.

 

גילוי הדעת מתפרסם לאחר קבלת הערות מן הציבור לטיוטה, עליה כתבנו כאן.

 

המדיניות ביחס להסדרי RPM Minimum ו-RPM Fixed

 

גילוי הדעת החדש מתייחס בעיקר לשני סוגים של הסדרי RPM, שייתפסו באופן מחמיר בידי רשות התחרות: הראשון קובע רמת מחיר מינימאלית שבה יוצעו את הטובין (RPM Minimum); השני קובע רמת מחיר קבועה שבה יוצעו הטובין (RPM Fixed). לפי גילוי הדעת, רשות התחרות תתייחס להסדרי RPM כאלה בצורה מחמירה יותר מאשר להסדרים אנכיים אחרים, מכיוון שהם מפחיתים מעצם טבעם את התחרות התוך-מותגית על מחיר המוצר ועלולים להעלות חששות נוספים לפגיעה בתחרות.

 

על פי גילוי הדעת, הסדרי RPM מסוגים אלה לא ייהנו ככלל מפטור הסוג להסדרים שאינם אופקיים (כלומר, ידרשו קבלת פטור מהממונה על התחרות או אישור מבית הדין לתחרות), אלא בהתקיים התנאים המחמירים הבאים:

  1. יש בהסדר תועלות – הוא מביא לשיפור משמעותי בשירותי המכירה או בשירותים הנלווים הניתנים לצרכנים (כגון החדרת מוצר חדש לשוק, או פתירת בעיית "הרוכב החופשי" כאשר בעיה זו עלולה להתעורר).
  2. לא ניתן באופן סביר להשיג שיפור זה באמצעים אחרים שפגיעתם בתחרות פחותה באופן ניכר. כמוסבר בגילוי הדעת, לעתים ניתן לשפר את השירות ללא הסדר RPM (למשל, הספק יכול לקבוע דרישות לקמעונאים בנוגע לאופן מכירת מוצריו או להשתתף בהוצאות הנדרשות למכירה ולמתן השירותים הנלווים)התועלות הפרו-תחרותיות של ההסדר עולות על הפגיעה המסתברת בתחרות הנובעת ממנו. ככל שגוברת עוצמת החששות התחרותיים העולים מן ההסדר, כך תידרש תועלת פרו-תחרותית משמעותית יותר על מנת לגבור עליהם.
  3. הלכה למעשה, גילוי הדעת מבהיר כי הממונה על התחרות כמעט תמיד תראה בהסדרי RPM Minimum ו-RPM Fixed ככאלה הפוגעים בתחרות ו/או אינם נחוצים (כלומר – ככאלה שלא יוכלו ליהנות מפטורי הסוג). מכל מקום, הסדר RPM ייבחן תמיד בהתאם לנסיבות הקונקרטיות של המקרה הרלוונטי.

המדיניות ביחס להסדר RPM בין ספק לסוכן

גילוי הדעת מתייחס באופן חיובי להסדרי RPM הנערכים בין ספק לבין "סוכן", המוגדר כמפיץ או משווק שאינו נושא (או נושא באופן זניח), בסיכונים הכרוכים בשיווק המוצרים. סיכונים כאלה כוללים החזקת הקניין בטובין, הוצאות הקשורות לאספקת הטובין כגון עלויות שינוע, עלויות תחזוקת מלאי, אחריות כלפי צד שלישי, ועוד. סוכן זה ייתפס למעשה כזרועו הארוכה של הספק ולא כגורם בעל משמעות תחרותית בשרשרת האספקה. הסדר RPM בין ספק לבין סוכן ייחשב ככלל כלגיטימי וסביר ויעמוד בתנאי פטור הסוג להסדרים שאינם אופקיים.

 

המדיניות ביחס ל-RPM מקסימום ולהמלצת מחיר

גילוי הדעת עוסק ברובו בהסדרי RPM Minimum ו-RPM Fixed, אך מתייחס גם לאופן הבחינה של הסדרי RPM Maximum ושל המלצת מחיר.

 

על פי גילוי הדעת, הסדרי RPM Maximum (כלומר הכתבת מחיר המכירה המרבי) ככלל אינם מעלים חששות תחרותיים ולרוב הם אף ייחשבו כיעילים כלכלית. זאת, בתנאי שהמחיר שנקבע בהסדר אינו משמש בפועל כנקודת ייחוס לתמחור עבור הקמעונאים או הספקים ואינו הופך דה-פקטו להסדר RPM Fixed.

 

עמדת רשות התחרות היא כי המלצת מחיר (פעולה חד צדדית שאינה כוללת הסדר) עלולה להעלות חששות תחרותיים שונים. מנגד, התועלות הפרו-תחרותיות שעשויות לנבוע מהסדרי RPM צפויות להתקיים במידה פחותה (אם בכלל) במקרה של המלצה בלבד, שאינה מעניקה לקמעונאים את הוודאות העסקית שמעניקה הכתבת מחיר על ידי הספק. מעבר לכך, במקרים שבהם תהווה המלצת מחיר כסות להכתבת מחיר, היא תיבחן כהסדר RPM לכל דבר ועניין, על פי אמות המידה המחמירות שלעיל.

 

מדיניות הממונה – אכיפה מוגברת נגד הסדרי RPM

גילוי הדעת מהווה נדבך נוסף בהידוק מדיניות האכיפה של הממונה כנגד הסדרי RPM. במהלך השנה האחרונה הטילה הממונה עיצום כספי בסך של כ-5.5 מיליון ש"ח על יבואנית מותג כלי העבודה החשמליים מקיטה (ארגנטולס בע"מ), וכן עיצומים על נושאי משרה בה בגובה של כ-320,000 – 250,000 ש"ח, בגין הסדרי הכתבת מחיר מינימום שארגנטולס היתה צד להם.

 

בנוסף, זה לא מכבר הגיעה הממונה להסכמה עם חברת אנרג'ים, העוסקת בייבוא ושיווק ציוד ספורט, לפיה אנרג'ים תשלם לאוצר המדינה סכום של 1.65 מיליון ש"ח בגין התערבות במחירי מינימום שבהם יפרסמו או ימכרו קמעונאים את מוצריה.

 

הליכי אכיפה אלה, בנוסף לחידוד המדיניות בנוגע להסדרי RPM במסגרת גילוי הדעת, מלמדים על מאמצי אכיפה מצד הממונה במישור זה. ניתן לשער, כי לאור המדיניות הכוללת המבקשת להקל ביוקר המחיה באמצעות פיקוח נוסף על שווקי המזון ומוצרי הצריכה, תעשה רשות התחרות מאמצים ניכרים לזהות הסדרי RPM הקיימים בתחומים אלה, לפרקם ולהעניש את הצדדים להם.

 

***

 

מחלקת תחרות והגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

 

אירית ברודסקי היא שותפה במחלקת התחרות וההגבלים העסקיים במשרד ברנע ג'פה לנדה. 

 

רן כרמי הוא עו"ד במחלקת התחרות וההגבלים העסקיים.

 

 

תגיות: RPM | רשות התחרות