© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הגבלים עסקיים- אל תאמרו לא ידענו

לאחרונה ניכרת החמרה בענישה של בתי-המשפט על הפרות של חוק הגבלים עסקיים. החמרת ענישה, יחד עם הגברת האכיפה של הרשות להגבלים עסקיים מגבירה את סיכון החשיפה להליכים בגין הפרות של חוק ההגבלים.

 

עד לפני מספר שנים, פרט למקרים חמורים ביותר של יצירת קרטלים, בתי המשפט בישראל נהגו במורשעים בעריכת הסדר כובל בסלחנות יחסית והסתפקו בהטלת מספר חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנסות של כמה עשרות אלפי שקלים.

 

המפנה בענישה חל עם פסיקת בית המשפט בפרשת שופרסל. זאת כאשר אפי רוזנהויז ואליעזר גידור הורשעו בניסיון ליצירת הסדר כובל ונגזרו עליהם עונשי מאסר בפועל. מגמת ההחמרה בענישה המשיכה גם בפרשת "קרטל הלחם" כאשר בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על חלק מהנאשמים שנת מאסר בפועל, בנוסף לעונשי מאסר על תנאי וקנסות של מאות אלפי שקלים. רשות ההגבלים הגישה לאחרונה ערעור בעניין זה לבית המשפט העליון. הרשות דרשה להחמיר את עונשם של הנאשמים הראשיים בפרשה ולהעמיד אותם בקרבת הרף העליון של הענישה. משמע 5 שנות מאסר וקנס של 4 מיליון ש"ח. לזאת מתווספות הרשעות נוספות בשבועות האחרונים, בעניין ארגון הרופאים הווטרינריים ובעניין פרשת תיאום המחירים לפני מכרז של השירות המטאורולוגי.

 

המציאות הרגולטורית החדשה מחייבת מנהלי עסקים להבין את משמעות הכללת תניות כובלות (דוגמת תניות בלעדיות או תנוית אי תחרות) בהסכמים שהם עורכים.

 

מגמת החמרת האכיפה והענישה מחדדת את החשיבות בהיוועצות עם אנשי המקצוע הרלבנטיים טרם עריכת הסדר כובל. גם כאשר מדובר בהסדר אנכי אשר פגיעתו בתחרות היא תלוית נסיבות ובמקרים רבים עשויות להיות לו הצדקות עסקיות לגיטימיות, בצד השפעה מועטה, אם בכלל, על התחרות. 

 

מחלקת הגבלים עסקיים של משרדנו מעניקה ייעוץ משפטי בגיבוש הסדרים מסחריים שונים והתאמתם להוראות החוק במטרה להימנע מעריכת הסדרים כובלים. נשמח  לסייע לכם בכל סוגיה. לפרטים נוספים, הקליקו כאן.